Michale, extrémní sportovec po čtyřicítce - nejste už profesionálně odepsaný?
Vůbec. Cítím se nejlíp v životě. Se závoděním už jsem skončil, ale zúročuji zkušenosti. Na kole sedím každý den, skáču velké skoky, průběžně pracuji na vylepšení bikeparku ve Špindlu, stavím nově asfaltové pumptracky s německou firmou Schneestern a hlavně se bavím.
Tělo nebolí?
Záda se občas ozvou a tuhle se mi kously, když jsem nakládal dodávku pelet na topení. Hlavně se snažím vyhýbat úrazům, protože zranění už se nehojí tak rychle, to je fakt, ale neodpustím si pustit brzdy.
Co všechno jste za svou kariéru musel odhojit?
Měl jsem asi dvacet zlomenin od ruce až po nohy. Nejhorší byla natržená slezina a pneumotorax s rozlámanými žebry, to už šlo do tuhého.
[caption id="attachment_4940" align="aligncenter" width="2560"> Michal Maroši začínal na BMX, ale poté ho zlákala horská kola. (foto: Adam Maršál)[/caption>
Jak se vám to stalo?
Už je to docela dávno. Dostal jsem pozvánku na zimní X-Games ve Vermontu v USA. Přeletěl jsem dopad na opravdu velké skoku na placáka, takže mě vezli vrtulníkem do nemocnice do vedlejšího státu, kde mi našli vnitřní krvácení. Doktoři mě naštěstí nahodili, já to za tři měsíce rozchodil a nakonec jsem to ustál i s pojistkou, což byl největší problém.
Co letošní korona, zasáhla i vás?
Loni jsem založil s kolegou firmu na výstavbu asfaltových pumptracků. Měl jsem domluvenou celou řadu projektů, ve většině případů pro obce a města, ale vzhledem k okolnostem zastupitelstva rušila objednávky a z realizací sešlo nebo byly odloženy. Na druhou stranu mi to dalo jedinečnou příležitost soustředit se víc sám na sebe a trávit čas se svou rodinou. Taky jsem našel čas se konečně jen tak projet na motorce. Děti nebyly ve škole, takže jsem musel zastat i roli domácího učitele.
Jak vám to šlo?
Velmi špatně, protože jsem nikdy nebyl vzorným žákem a z něj se může sotva stát dobrý učitel.
[caption id="attachment_4933" align="aligncenter" width="2560"> Soustředění je třeba i při jízdě na longboardu. (foto: Adam Maršál)[/caption>
Kdo z dětí je větší šprt?
Adam je samostatná jednotka, ale Anička se myslím potatila. Je z poloviny exhibicionistka, z druhé tvrdohlavá a roztržitá. Hodně jiná než ostatní děti. Uvidíme, jak to bude do budoucna, jakou cestu si vybere. Buď to totálně podělá nebo to dotáhne hodně daleko.
Adam už vás na kole dorostl?
Letos jsme měli hodně času jezdit spolu a musím říct, že Adam skáče i ty největší skoky. Neskutečně dospěl a zas se ukázalo, jak důležité je mít základ v BMX.
Proč?
Naučí vás to ovládat pevné, vratké kolo, a to ve velké rychlosti. Další důležitý faktor je, že jste na dráze v osmi lidech. Dá vám to školu života pro další závodění, a je jedno, jestli to bude v autech, ve sjezdu, v cross country nebo třeba v motokrosu. Hodně se tam ukáže charakter.
[caption id="attachment_4938" align="alignnone" width="2560"> Michal na Red Bull Feel The Wheel v Benátkách před třema lety. (zdroj: Jan Kasl / Red Bull Content Pool)[/caption>
Na bikrosové trati se pojede i váš letošní závod Red Bull Feel the Wheel. Bylo těžké si ho uhájit teď v době masového rušení akcí?
Kvůli koroně jsem musel zrušit bikový kemp pro děti i závod ve skocích do řeky King of Jizera. Red Bull Feel the Wheel naštěstí odolal. Pro všechny je to velká srdcařina. Počítalo se s tím, že závod bude, jen nebylo jisté, zda ho stihneme řádně zorganizovat. Určitě platí, že kdybychom to měli nějak ošidit a nedělat to na sto procent, tak do toho raději nepůjdem. Ale všechno klaplo a přípravy teď jedou na plný plyn.
V čem se bude závodit?
Je to obdoba snowboardcrossu či skicrossu na BMXové dráze na longboardech. Vždy startuje šest jezdců naráz a jede se KO systemem, kde je povolen určitý fyzický kontakt. Naše disciplína vznikla spojením více sportů a dává tak šanci prosadit se lidem holdujícím různým žánrům. Na startu se potkávají longboardoví sjezdaři, skateři ze streetu i z rampy, snowboardisté, ale i bikrosáci, bikeři a další. Baví to amatéry i profesionály a všichni mají příležitost poměřit síly navzájem. Rozhoduje nejen technika, taktika a odvaha spustit se ze startovní rampy, ale také silné nohy, protože rychlost prknu uděluje pumpování mezi boulemi. Než dojedete do cíle, pálí vás stehna i plíce, jak kdybyste dvacet minut dřepovali.
[caption id="attachment_4934" align="alignnone" width="2560"> Michal si rád užívá všechny momenty, které závody na longboardech nabízí. (foto: Adam Maršál)[/caption>
Jaký bude letošní ročník?
Vracíme se na BMXovou trať v Benátkách, která loni procházela renovací. Když se povede počasí, troufnu si už dopředu říct, že to bude nejlepší ročník. A taky nejtěžší, protože trať je asi o 150 metrů delší, takže to bude bolet. Je to sport, ve kterém musíte zapojit celé tělo. Nedá se to moc trénovat a šanci mají proto nejen longboardisti a skejtři, ale taky třeba bikeři. Nikdo se nemusí bát, že by byl outsider.
Za ambasadora jste získal Maxe Habance, který je u nás král street skateboardingu. Už měl možnost vyzkoušet, co ho čeká?
Max jezdí světový pohár a na Feel the Wheel mu nikdy nevyšel čas, protože byl vždycky na cestách nebo měl čerstvě vyražené zuby. Kvůli nebo možná díky koronaviru tak letos poprvé pojede. Už jsme spolu natočili malou videopozvánku a byl z ježdění nadšenej. Bylo na něm vidět, že má zkušenosti, a za mě to bude jeden z horkých kandidátů na nejlepší umístění. Exhibiční jízdu pojede i Ben Cristovao. Pamatuji si ho jako šikovného snowboardového freestylera, tak jsem zvědavej, jak mu to půjde na longu.
Váš koncept FtW převzali i v Indii. Jaký je pocit vidět svůj závod na jiném kontinentě?
Určitě to potěšilo. V západní Evropě to moc nehrozí, protože v zemích, jako je Francie, Itálie a dalších, je BMX velký olympijský sport a nikdo si na dráhy vzít na dráhu longboardisty. U nás je to jiné tím, že jsem deset let v BMX závodil a mám na komunitu jiné vazby.
[caption id="attachment_4937" align="alignnone" width="2560"> Michal Maroši je v Benátkách jako doma. (zdroj: Dan Vojtěch / Red Bull Content Pool)[/caption>
Jak vypadá ideální trénink na takový závod?
Je dobrý si jít zajezdit do skateparku nebo právě na pumptrack. Vychytáte si rovnováhu a stanete se univerzálním jezdcem. V minulosti Red Bull Feel the Wheel dvakrát vyhrál Nicola Nührig z Rakouska, který jezdí street a downhill. Perfektní průpravou je taky slackline, která je super na vychytání rovnováhy.
Máte radu pro lidi, kteří si chtějí koupit nový longboard?
Určitě nešetřit. Nekupovat neznačková prkna. To samé platí o komponentech. Je tu obrovská škála výrobků, takže je dobrý ujasnit si, jestli chceš jezdit sjezd, street nebo se jen tak vozit. Nechal bych si poradit v krámě, v Praze mám rád Bugaboo nebo ONE15.
Vy sám budete závodit?
V tomhle druhu závodění nehraje věk moc vliv. Na startu nejsou dvacetiletý týpci, ale zkušení sportovci, co chtějí vyzkoušet něco nového. Vždycky jsem rád, když to s nimi můžu naplno zažít. Během závodu vnímám reakce a vždycky mě překvapí, kolik pozitivní nálady v kombinaci se soutěživostí tam z lidí vyzařuje. Těším se na to.
Biker Michal Maroši (42) od dětství závodil na BMX a pak přešel na horská kola. K jeho nejlepším výsledkům patří 4. místo na extrémním závodě Red Bull Rampage v USA a první místo v závodu světového poháru v Mariboru ve fourcrossu. Před shonem velkoměsta dává přednost českému venkovu. Na svůj longboardový závod Red Bull Feel the Wheel vás zve v sobotu 8. srpna do Benátek nad Jizerou. Více ZDE.
Rozhovor vznikl ve spolupráci s Red Bull CZ. Autorem je Adam Maršál.