Varování pro ostatní. Podle Tesaře je trest pro Groenewegena exemplární

Lubor Tesař (vlevo) jako expert České televize na olympiádě v Riu. | Foto: Archiv Lubora Tesaře

Mezinárodní cyklistická unie UCI potvrdila devítiměsíční distanc pro Dylana Groenewegena, který na srpnovém závodě Kolem Polska zavinil brutální pád Fabia Jakobsena. Jak se na rozhodnutí dívá cyklistický expert a bývalý spurter Lubor Tesař?

Přijde vám ten trest přiměřený?

Nedokážu říct, že je to přiměřené. Devět měsíců, to je skoro celá sezona. Ještě když vezmeme v potaz, že po incidentu nezávodil do konce sezony. Z pohledu závodníka tvrdé. Je to tak trochu i exemplární trest, aby se to ostatní jezdci uvědomili.

A uvědomí?

Nevím, jestli to ten efekt bude mít. Závodníci se rozhodují v mikrosekundách. Chybu může udělat každý. V tomhle případě to bylo evidentní, že Groenewegen nechtěl Jakobsena pustit. Ten si ale na druhou stranu nezvolil úplně ideální stopu. Viděl, že se tam nevejde, mohl sáhnout na brzdy a tohle by se nestalo.

Když vzpomeneme na incident mezi Saganem a Cavandishem z Tour 2017, jak je možné, že tehdy byl Sagan „pouze“ vyloučen ze závodu a nepřišel tvrdší trest? Je zásadní ten rozdíl, že Cavendish si zlomil lopatku a Jakobsen byl v kómatu a bojoval o život?

Sagan si tehdy nevolil vlastní stopu, držel se za Démarem a nemohl se vyhýbat do leva, protože by zavadil právě o Démarovo kolo. Takže to byla jiná situace než v Polsku. Tam jel Groewegen na špici a moc dobře věděl o Jakobsenovi. Nechtěl ho tam pustit. Navíc Groewegen už byl několikrát před tím v dojezdu agresivní.

Letos na Tour si Sagan opět zavařil, když vrazil do Wouta van Aerta. Ten po incidentu nespadl, a tak rozhodčí Sagana přesunuli jen na konec balíku. Neměl být úplně diskvalifikován?

Řeknu to takhle: kolik z těch rozhodčí je schopných vyloučit takové hvězdy jako například Alaphilippa nebo Sagana na základě nějakého videa, které je jenom z jednoho pohledu, což není úplně průkazné? Vždycky to pro někoho bude nespravedlivé a je to tenký led na všech stranách.

Dojezd z mírného kopce v Katovicích se navíc po incidentu mezi Groewegenem a Jakobsenem stal ještě větším terčem kritiky. Měli by ho organizátoři zrušit?

Já těch dojezdů z kopce v Polsku zažil hodně. Je pravda, že to je taková polská specialita. Nevím, proč mají takovou zálibu v rychlých dojezdech, ale zřejmě jim na tom záleží. Takže úplně nemůžu říct, že bych ho rušil.

Jak se změnily hromadné dojezdy od doby, kdy jste závodil vy?

Jsou daleko divočejší. Dřív se do toho spurtu netlačili ti, co tam neměli co dělat. Na špici byla pouze vybraná skupina lidí a jejich domestici. Samozřejmě že jsme se tam taky strkali. Ale teď mně to přijde více rychlejší a agresivnější. Každopádně je rozdíl, když ten spurt jedete, nebo se na něj díváte.

Cyklistika letos oproti ostatním sportům dokázala v pár měsících uspořádat většinu závodů. Čím to je, že byla oproti ostatním sportům tak úspěšná?

Je to určitě tím, že se jezdí venku za každého počasí, což byla pro cyklistiku v téhle době výhoda. Je to sport, který je závislý na sponzorech, takže všichni vynaložili stoprocentní úsilí, aby se mohlo jezdit. Nehledě na to, že některé týmy opravdu bojovaly o přežití, tak se prostě na velkých akcích musely ukázat.

A kdybyste měl vybrat jeden moment, který se vám vybaví jako vzpomínka na letošní sezonu?

Bez debat závěrečná časovka na Tour, kdy Tadej Pogačar svléknul ze žlutého svého krajana Primože Rogliče. To si myslím, že byl i jeden z největších zážitků posledních dvaceti let.