Wolffův výrok, že monoposty Formule 1 pro rok 2026 by mohly teoreticky dosahovat rychlosti 400 km/h, vyvolal přesně to, co vyvolat měl: pochybnosti.
Jenomže šéf Mercedesu vzápětí zdůraznil, že nešlo o předpověď závodní reality, nýbrž o ilustraci potenciálu nové technické éry, která přichází ruku v ruce se zásadní změnou technických pravidel.
Formule 1 se od roku 2026 zásadně změní.
Pohonné jednotky budou pracovat s téměř vyrovnaným poměrem spalovacího a elektrického výkonu, aerodynamika bude aktivní a vozy přijdou o část přítlaku i odporu vzduchu. Na rovinkách to znamená vysokou akceleraci a rychlost, která se může krátkodobě přiblížit extrémním hodnotám.
Sám Wolff později otevřeně přiznal, že jeho výrok měl i symbolický rozměr. „Měl jsem pocit, že tomu motoru musíme dát trochu marketingové podpory, protože ho lidé shazovali, přitom jde o neuvěřitelně skvělý kus techniky,“ uvedl v podcastu Beyond The Grid. Přidal ale zároveň i zásadní brzdu optimismu: „Když to všechno dáte dohromady, mohli bychom jet 400 km/h, možná i víc, ale samozřejmě byste pak na další rovince rychle přišli o energii a už byste nebyli dostatečně rychlí.“
Právě hospodaření s energií je klíčovým tématem. Hywel Thomas, šéf Mercedes High Performance Powertrains, vysvětlil, že nové vozy budou na začátku rovinek mimořádně silné. „Myslím, že výkon na začátku rovinky bude velmi, velmi podobný dnešku,“ řekl. Zároveň upozornil na technický detail. „Máme turbodmychadlo, které už nemá připojený elektrický stroj, takže se může objevit turbo lag. Ten ale potenciálně vyplníme elektrickou energií.“
Jenže právě tato energie rychle dojde. „Víme, že budeme muset výkon ubírat dříve v průběhu rovinky, protože nemáme dost elektrické energie na to, abychom ji mohli používat neustále,“ doplnil Thomas. Jinými slovy: extrémní rychlost je možná jen na krátký okamžik, nikoli jako trvale využitelná výhoda.
Reakce FIA i dalších týmů jsou proto střízlivé. Technické vedení šampionátu opakovaně zdůrazňuje, že cílem pravidel pro rok 2026 není honba za maximální rychlostí, ale efektivita, bezpečnost a udržitelnost. Číslo 400 km/h tak zůstává spíš myšlenkovým konceptem než realistickým scénářem.
Zdroj:
https://www.the-race.com/formula-1/what-toto-wolff-really-meant-by-400kmh-f1-2026-claim/