Z tohoto rychlého shrnutí letošní sezóny je patrné, že prakticky všichni řešili akorát jedinou věc, a to zajištění elektrokol pro prodej. Díky tomu tak všichni výrobci elektrokol investovali většinu času pro zajištění komponent pro výrobu, tím pádem je u nových modelů minimum inovací.
Například největší český výrobce elektrokol, značka Crussis již představila nové modely, které jsou až na drobnosti stejné jako pro rok 2021, samozřejmě v nových designech.
Kdy a jaká elektrokola budou na prodejnách v sezóně 2022?
Nejen díky covidu je český trh elektrokol velmi turbulentní a v posledních dvou letech se udály velké změny co se týče dominance konkrétních značek. Ještě před 3 lety zde byli téměř srovnatelní hlavní výrobci elektrokol, tedy Crussis, Apache a Leader Fox. Nicméně karty se zamíchaly a nyní českému trhu naprosto dominují elektrokola Crussis. Pro příští rok jsou plány této středočeské značky opravdu velmi ambiciózní a vypadá to, že by elektrokola Crussis mohla mít klidně 30%, možná 40% podíl prodaných kusů na českém trhu.
V Crussisu dokázali velmi dobře předvídat situaci již loni, takže si zajistili dostatek komponent pro výrobu svých elektrokol, takže v tomto roce značka Crussis vyrobila a dodala na trh prakticky vše, co slíbila. Pokud se tak povede i na příští rok, tak se budeme s těmito pěkně barvenými elektrokoly setkávat mnohem více. Výroba elektrokol Crussis začíná již v říjnu, takže již v průběhu zimy by měli mít kvalitní prodejci na svých prodejnách velký výběr.
U ostatních světových značek elektrokol je situace mnohdy výrazně horší. Vzhledem k tomu, že Česká republika je velmi malý trh, není výjimkou, že někteří světoví výrobci sem dodali nebo dodají pouze velmi omezené množství elektrokol. Pak je běžné, že např. u značek jako Haibike, Cube, Specialized a dalších můžete na své vyvolené elektrokolo čekat klidně půl roku nebo déle.
Budou elektrokola v roce 2022 dražší?
Dalším velký tématem nových modelů elektrokol je bezpochyby cena. Ze zpráv je v dnešní době prakticky každý informovaný o zdražování a jeho důvodech. To stejné platí i u elektrokol. Ač většina nejžádanějších značek elektrokol vyrábí svá elektrokola v Evropě, komponenty na výrobu těchto elektrokol putují právě z Asie. Zde pak tlačí finální cenu produktu několik aspektů. Prvním je omezená výroba komponent, např. v Malajsii se nachází velký výrobní podnik značky Shimano, který byl přes prázdniny více jak 2 měsíce kompletně zavřený. Dalším aspektem je zvýšení ceny námořní přepravy, takže pokud se již komponenty vyrobí, je výrazně dražší je dostat do Evropy.
Z výše uvedeného je jasné, že elektrokola pro rok 2022 budou výrazně dražší než pro rok 2021. Např. elektrokola Crussis zdražují meziročně o 10 až 15 %. Stejné signály evidují prodejci i od ostatních značek. Zdražení se nevyhnete ani u klasických silničních kol. Nebude tedy překvapení, pokud bychom se dozvěděli v průběhu podzimu o dalším zdražení nových modelů.
Pokud tedy vybíráte elektrokolo, platí v dnešní době koupit jej co nejdříve, i kdyby to mělo být na podzim. Cenová úspora bude velká a zároveň budete mít jistotu, že budete mít na jaře na čem jezdit.