V kvalifikaci před Velkou cenou Itálie byl nejrychlejší Charles Leclerc na Ferrari před Maxem Verstappenem na Red Bullu. Kvůli velkému množství penalizací ale vypadal startovní rošt oproti výsledkům z kvalifikace rozdílně.
Charles Leclerc skutečně odstartoval první, ale místo Verstappena se po boku Leclerca v první řadě objevil George Russell na Mercedesu. Z druhé rady odstartovali oba piloti McLarenu Norris a Ricciardo. Pátý vyrazil Gasly z Alpha Tauri, šestý Alonso z Alpine. Sedmý byl potrestaný Verstappen.
Alexe Albona, který musel z Velké ceny odstoupit kvůli zánětu slepého střeva, nahradil Nyck De Vries, který si tak připsal první start za Williams v F1 o závodním víkendu, ve kterém v prvním měřeném tréninku řídil monopost Aston Martin. Po slušně zajeté kvalifikaci odstartoval z osmého místa.
Jako devátý startoval Guanyou Zhou na Alfě Romeo, startovní desítku uzavíral Nicholas “Goatifiy” Latifi. Po penalizaci za nové komponenty startoval ze 13. místa Pérez na Red Bullu, a až z 18., respektive 19. příčky odstartovali Carlos Sainz jr. a Lewis Hamilton.
Norrisovy startovní problémy
Do první zatáčky si Charles Leclerc udržel první pozici, George Russell první zatáčku absolvoval únikovou zónou. Lando Norris měl špatný start, lehce zaspal a pomohl tak k dobrému startu Verstappenovi, který po startu vystoupal o čtyři příčky ze sedmého na třetí místo. Na konci závodního pole sváděli zajímavé souboje dvojky Ferrari a Red Bullu Carlos Sainz jr. a Sergio Pérez. Po startu se propadl i Mick Schumacher, ze 17. na 19. místo. Ve čtvrtém kole už Lando Norris vypadal, že chytil závodní tempo a ze šestého místa útočil na pátého Pierra Gaslyho na Alpha Tauri.
Na konci cílové rovinky pátého kola se Verstappen po zajetí nejrychlejšího kola závodu dostal už na druhou příčku přes George Russella. Na začátku šestého kola se Carlos Sainz jr. dokázal vyškrábat až na 10. místo, Pérez tou dobou ostře soupeřil s Estebanem Oconem o třináctou pozici. A v sedmém kole byl Lewis Hamilton stále na 18. místě, po startu si tak polepšil jen o jedno místo.
Už v osmém kole poprvé do boxů zajel Sergio Pérez, záběry kterak mexický závodník opouští boxovou uličky odhalily problém s brzdami. Z pravého předního disku mu stoupal kouř, se svým inženýrem se radil, zda by tento problém mohl vyřešit odlišným nastavením brzd. Pérez však spadl na poslední místo. Sainz jr. se mezitím v desátém kole ocitl již na sedmém místě. Verstappen naháněl Leclerca na čele závodu, pilot Ferrari měl náskok zhruba 1,4 vteřiny.
V 11. kole hlásil Sebastian Vetttel ztrátu výkonu a ve 12. kole odstavil svůj monopost. Ředitelství závodu v reakci na to vyhlásilo režim virtuálního safety car. Charles Leclerc zamířil do boxů z prvního místa, Verstappen s Russellem zůstali na trati, elitní pilot Ferrari se vrátil na trať na třetím místě těsně před Ricciardem na McLarenu.
Leclerc na nových pneumatikách mocně stahoval náskok Verstappena, zajížděl velmi slušné časy. V 17. kole se konečně začal probouzet Hamilton, jenž se ocitl na 11. příčce. V této chvíli však v boxech byli pouze Leclerc, Pérez a Latifi, byli jsme tedy před prvním větším zamícháním pořadí, až většina pilotů začne měnit pneumatiky.
Před půlkou závodu to vypadalo, že Sergio Pérez dokázal vyřešit svůj problém s brzdami, v 23. kole byl už na 9. místě.
Fernando Alonso se připojil v 24. kole k pilotům, kteří na Monze hlásili svým inženýrům technické problémy. V té době jel španělský pilot na šesté příčce a doháněl jej sedmý Hamilton. Alonso si stěžoval na špatné fungování rekuperační jednotky. V 25. kole si v boxech odpykal pětivteřinový trest za vyjetí z dráhy Kevin Magnussen.
Koncem 25. kola se k mechanikům poprvé vydal Max Verstappen, úřadující mistr světa se vrátil na trať na druhé pozici s desetivteřinovou ztrátou na Charlese Leclerca na prvním místě.
Konce Strolla a Alonsa
Po půlce závodu bylo pořadí na první třech místech následující: Leclerc, Verstappen, Sainz. Ze čtvrtého místa se snažil do této skupiny zapojit George Russell na Mercedesu, pátý byl Lando Norris na McLarenu, šestý Hamilton. Pérez se pomalu ale jistě vracel do závodu. Ve 30. kole byl Mexičan osmý. Podle statistik by při udržení tempa měl Verstappen útočit na Leclerca zhruba ve 40. kole.
Carlos Sainz jr. zajel do boxů v 31. kole, měl však problém dostatečně zpomalit, aby mohl projet pit lane. Ve Ferrari se tak nervózně čekalo na případnou hlášku od vedení závodu, že byl Španěl příliš rychlý.
Ve 32. kole ze závodu odstoupil kvůli technickým potížím Fernando Alonso. Zkušený pilot naštvaně vylezl ze svého monopostu ještě předtím, než jej mechanici zatlačili do garáže.
Zajímavé souboje sváděli dvojky obou vedoucích týmů Carlos Sainz jr. a Sergio Pérez o šestou příčku. Na konci 33. okruhu si pro novou měkkou sadu zajel do boxů Charles Leclerc.
Tři kola po Leclercově pit stopu ztratil kvůli špatné zastávce v boxech čas a pozice Lando Norris. Mladý Brit se vrátil na trať těsně před svým stájovým kolegou Danielem Ricciardem a Pierrem Gaslym s Lewisem Hamiltonem. Právě sedminásobný mistr světa na tomto zmatku vydělal nejvíce, když v 38. kole předjel i Ricciarda a ocitl se na šesté příčce za Pérezem.
Kanadský pilot Lance Stroll se potýkal s přehříváním brzd, ve 41. kole jej kvůli tomu inženýři stáhli ze závodu. Ani jeden z pilotů Aston Martin tak nedokončil letošní Velkou cenu Itálie.
Deset kol před koncem závodu to ožilo v boxech Red Bullu, pro nové pneumatiky si nepřijel lídr závodu Verstappen ale druhý pilot týmu Sergio Pérez. Ten měl problém se zpomalením na pit lane. Nizozemský úřadující mistr světa měl v tu chvíli 17,3 vteřinový náskok na Leclerca, Sainz na čtvrtém místě stále živil naději, že předstihne třetího Russella.
Safety car na konec
Vtipně reagoval na příval taktických pokynů od své stáje ve vysílačce Lando Norris, v té době pod velkým tlakem Sergia Péreze, který si brousil zuby na Britovu šestou pozici. „Žádná komunikace
prosím, jsem zaneprázdněný,“ slyšeli na boxové zídce od svého mladého pilota.
Daniel Ricciardo v 47. kole odstavil svůj monopost. Spustil tím poplach u Red Bullu i Ferrari, Verstappen však do boxů nezajel, Russelll a Sainz však ano. Od 48. kola vyjel na trať safety car. O kolo později dostali nové pneumatiky Verstappen i Leclerc. Díky tomu celá první sedmička pilotů měla nazuto měkkou sadu. Traťovým maršálům se nedařilo rychle odstranit Ricciardův monopost, reálně tak hrozilo, že by závod skončil pod safety car.
V 52. kole ředitelství závodu potvrdilo, co se již nějakou dobu v tu chvíli tušilo, tedy že Velká cena Itálie skončí v režimu fyzického safety car. Své 11. vítězství v sezoně si při pískotu italských fandů užil Max Verstappen, který poprvé v kariéře stál v Monze na pódiu. Druhý dojel Leclerc, třetí Russell. Na čtvrtém místě skončil skvěle závodící Sainz jr., pátý Hamilton, šestý Pérez, sedmý Norris a osmý Gasly. Ve svém prvním závodě v kariéře Nyck de Vries bral dva body za deváté místo, bodovanou desítku uzavřel Guanyou Zhou. „Mám naprosto zničená ramena,“ spokojeně hlásil nizozemský mladík de Vries po skončení závodu, který absolvoval v autě přizpůsobeném tělu Alexe Albona.
Konečné pořadí VC Itálie
1. Max Verstappen (NED/Red Bull)
2. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +2.446
3. George Russell (GBR/Mercedes) +3.405
4. Carlos Sainz jr. (ESP/Ferrari) +5.061
5. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +5.380
6. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +6.091
7. Lando Norris (GBR/McLaren) +6.207
8. Pierre Gasly (FRA/AlphaTauri) +6.396
9. Nyck de Vries (NED/Williams) +7.122
10. Guanyou Zhou (CHN/Alfa Romeo) +7.910
11. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +8.323
12. Mick Schumacher (GER/Haas) +8.549
13. Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo) +1 kolo
14. Yuki Tsunoda (JAP/AlphaTauri) +1 kolo
15. Nicholas Latifi (CAN/Williams) +1 kolo
16. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +1 kolo
Neklasifikovali se:
Sebastian Vettel (GER/Aston Martin), Fernando Alonso (ESP/Alpine), Lance Stroll (CAN/Aston Martin), Daniel Ricciardo (AUS/McLaren)
Nejrychlejší kolo:
Sergio Pérez (MEX/Red Bull) 1:24.030
Teď nemluvte! Angličané připomínají, jak Alžběta II. vynadala Lewisi Hamiltonovi
Několikrát se setkal sedminásobný šampion seriálu Formule 1 Lewis Hamilton s královnou Alžbětou II., která zemřela ve čtvrtek...
Ferrari ve žlutém a třeba znovu překvapivý vítěz? Co nabídne letošní Monza?
Loni jsme byli v Monze svědky šokujícího vítěze v podobě Daniela Ricciarda na McLarenu. Italská perla, superrychlá trať ležící...
Hamilton se nechová jako šampion. Je agresivní a vulgární, tvrdí Villeneuve
Chování Lewise Hamiltona během Velké ceny Nizozemska už je přes čáru. Bez ohledu na míru frustrace z nepovedené sezony a chyb...