Diváci za zábranami jen nechápavě sledovali, jak Remco Evenepoel slezl ze svého kola, postával, pak popocházel, aby nakonec frustrovaně nakopl lahev s pitím. Čekal na mechaničák a výměnu kola, zatímco Tadej Pogačar za pomoci svého týmového kolegy z UAE Emirates Mexičana Isaaca Del Tora zaútočil a vydal se na svou jízdu za obhajobou duhového dresu.
Remco už jeden měl, z časovky, která se jela týden před tím. V té Pogačara naprosto ponížil, když sjel ztrátu dvou a půl minuty, kterou měl na startovací rampě, a stihnul se ještě před cílem kolem Pogačara prohnat.
Evenepoel mluvil o životní formě, tu měl prodat právě v přímém souboji během silničního závodu.
Jenomže v klíčovém stoupání na Mont Kigali trefil výmol a nárazem mu popojelo sedlo. „Úplně mi ztuhly hamstringy,“ popisoval následek šlapání v jiných úhlech.
Dostal nové kolo, ale ztratil 42 vteřin.
A hlavně koncentraci, protože v další klíčové pasáži na Côte de Kimihurura vztekle gestikuloval a žádal znovu výměnu kola. Důvodem byl prý jiný úhel, pod kterým bylo namontováno sedlo. Objevuje se informace o pouhém půl stupni, ale podle Remca to stačilo k tomu, aby ho začala pobolívat záda kvůli odlišnému posedu, než který má vyladěný k dokonalosti.
Jenomže mechanik belgického týmu Dario Kloeck jakékoli pochybení odmítá. Ve všech třech případech šlo o Remcova kola a všechna tři byla podle Kloecka v naprostém pořádku. Jasně, v prvním případě šlo o věc, která se jen těžko ovlivní. Ale že by byla na Remcovo kolech namontovaná sedla pod odlišnými úhly?
„Třikrát jsme to kontrolovali. Na tom druhém kole nebylo vůbec nic špatně,“ hájí teď důrazně Kloeck svou práci.
Evenepoelovi kolegové z nároďáku vyprávěli o chaosu, který hned dvojí výměna způsobila. I tak se ale Remco vrátil na špici a dokonce si dojel pro stříbro.
„Jel s Pogačarem jako rovný s rovným. Škoda, že mu tyhle potíže vzaly šanci,“ tvrdí teď Belgičan Florian Vermeersch.
Belgická média už spekulují, zda nešlo ze strany Evenepoela o čistý truc z frustrace, protože podle nich nebyl důvod, aby na svém druhém kole nezabojoval. Odborník na posedy a mechaniku pohybu v cyklistice Jeroen Dingemans ale tvrdí, že i pouhý subjektivní pocit stačí ke snížení výkonu. A že právě Remco Evenepoel patří mezi ty, kteří dokáží rozpoznat zanedbatelné rozdíly v nastavení.
Zdroj: