Novák se narodil jako páté ze sedmi dětí rodičům, kteří neměli zrovna na růžích ustláno. Kromě malého pole disponovali především dluhy. Malý František se v létání vzhlédl už jako kluk, když obdivoval u Poděbrad a Kolína výkony průkopníka tuzemského letectví Jana Kašpara a jeho bratrance Evžena Čiháka. Nejprve se ale vyučil zámečníkem, v roce 1922 narukoval k děčínským hraničářům, a až po roce vojenské služby se nechal na vlastní žádost přeložit k letectvu. Tím odstartovala úžasná kariéra, která mu vynesla skvělé renomé.
Kromě řady domácích štací dostal František Novák také možnost odcestovat na dva měsíce do Francie, kde svoje letecké umění ještě zdokonalil. Po absolvování školy pro stíhací letce se na dalších 14 let stal instruktorem pilotní stíhací školy. „Pod rukama“ mu prošly stovky pilotů, řada z nich se později stala jeho kolegy při akrobatickém létání. Novákovým heslem při výcviku bylo: Ovládněte sebe – ovládnete vzduch. Jako instruktor byl přísný, ke svým žákům i sám k sobě. A díky tomu byl také všeobecně respektovaný.
[caption id="attachment_5761" align="aligncenter" width="574"> František Novák patřil mezi nejúspěšnější československé letecké akrobaty meziválečného období. (zdroj: repro ČT)[/caption>
V roce 1938 byl František Novák na vrcholu slávy coby akrobatický pilot. Především ve Francii si totálně získal srdce místních fanoušků tohoto sportu a absolvoval zde jednu exhibici za druhou. Nad Evropou se ale tou dobou už smrákalo a bouřka, která přicházela, změnila letectví ze zábavy na boj o život i lidstvo samotné. František byl svými schopnostmi předurčen k tomu, aby hrál v této bouři důležitou roli. Jako přesvědčený vlastenec se nehodlal smířit s nacistickou okupací svojí země a jen přihlížet s rukama v klíně. Proto 6. července 1939 odešel přes Ostravu a Polsko do Francie. Do té Francie, kterou miloval a která milovala jeho, a které dokázal odpustit i mnichovskou zradu.
A země galského kohouta na něj nezapomněla. František Novák se už 1. srpna 1939 stal prvním československým pilotem, který byl přijat do francouzského letectva. Následně k tomu samému pomáhal svým kolegům z vlasti, aby nemuseli jako cizinci do francouzské cizinecké legie.
Ve Francii se Novák přeškolil na tamní stíhačky a začal s výcvikem dalších československých letců. Byl odhodlaný bojovat proti nacistickému Německu, jako “Král vzduchu“ ovládnout vzdušný prostor a zúčtovat s těmi, kdo ničili jeho národ. I proto dlouho tajil bolesti, které mu už nějakou dobu způsobovala nemoc žaludku. Nakonec ale musel podstoupit operaci. Ta proběhla úspěšně, bohužel Novák chtěl tak moc bojovat, že nedodržel potřebnou dobu pro rekonvalescenci a příliš brzy usedl znovu do kokpitu stíhačky. Jeho oslabený organizmus nevydržel extrémní námahu, které byl jako stíhací pilot vystaven. Ačkoliv se lékaři snažili, nedokázali už zabránit návratu nemoci a nakonec smrti asi nejlepšího pilota 30. let 20. století, který létal nad Evropou.
František Novák zemřel 27. dubna 1940 v pařížské vojenské nemocnici, aniž by se střetl s nepřítelem, s kterým chtěl tak moc bojovat. V protektorátu zanechal ženu a malou dceru, které opouštěl před několika měsíci s představou, že se za nimi brzy vrátí. Jeho posledním přáním bylo, aby byl pohřben ve vlasti. Vzhledem k dalšímu historickému vývoji se mu ale toto přání splnilo až po dlouhých 62 letech, kdy byly jeho ostatky konečně převezeny do České republiky a uloženy do rodinné hrobky.
Už nikdy nezjistíme, jak by si František Novák vedl v leteckých bitvách 2. světové války. Jeho schopnosti ho předurčovaly k válečné slávě, osud byl k němu ale velmi krutý. Přesto se jeho odkaz v měsících a letech následujících po jeho smrti do vývoje bojů výrazně promítl. Byl to právě on, kdo tak skvěle připravil stovky československých letců, kteří patřili k nejlepším stíhacím pilotům jak ve Francii, tak následně v řadách RAF v bitvě o Británii. Nenáviděným nacistům tak způsobil velké ztráty navzdory tomu, že sám nakonec žádné jejich letadlo nesestřelil. Jeho žáci spláceli krvavý dluh, který vůči nacistickému Německu měl.