„Zelený dres sestřelen! Zelený dres sestřelen!“ ozvalo se během přímého přenosu třetí etapy vedoucí z Valenciennes do Dunkerque v parafrázi na slavný film Ridleyho Scotta.
Pád 'chráněného' Jaspera Philipsena vezoucího trikot pro lídra bodovací soutěže byl možná stejně šokující jako sestřelení amerického vrtulníku Black Hawk v bitvě o Mogadišo.
„Když nositel zeleného trikotu odstoupí kvůli pádu a vy vidíte to, co jsem viděl já v posledních dnech, je těžké to dostat z hlavy,“ ozval se proto po prvních dnech Tour de France Michael Woods.
Že k pádům dojde, bylo vzhledem k trase, jejímu profilu a hlavně už tradiční nervozitě v úvodu závodu jasné. Woodsovi ale vadí, že organizátoři ze společnosti ASO za to odmítají převzít odpovědnost a hlavně, že záběry zakrvácených jezdců používají k propagaci.
„Ať už ASO říká cokoli, oni milují pády. Navzdory jejich takzvaným 'pokusům' učinit sport bezpečnějším, když se podíváte na sestřihy, máte pocit, že právě krev, rozbitá kola a jezdci, kteří kulhají do sanitky, je přesně to, co chtějí ukazovat,“ naštvala ho letošní prezentace závodu.
Woods se také vrátil k úvodnímu mítinku v Lille.
„Co mě během něj zasáhlo nejvíc, nebyly ty děsivé záběry pádů jezdců, ale to, co zaznělo na konci brífinku. Jeden z vedoucích ASO mluvil o nedávných snahách učinit sport bezpečnějším, ale ve své závěrečné výzvě kladl až pozoruhodně velkou zodpovědnost na samotné jezdce. Volně přeloženo – poslouchal jsem prezentaci ve francouzštině – řekl něco v tom smyslu: ‚Jezdci musí také více dělat pro omezení rizik, a pokud tak neudělají, možná je budeme muset donutit nosit ochranné obleky‘,“ vadí Woodsovi.
Od sobotního startu už chybí v pelotonu kvůli zraněním po pádech pět cyklistů, právě včetně Jaspera Philipsena. Řada dalších je potlučená.
„Když nastavíte ve sportu hranice, sportovci je nevyhnutelně prozkoumají a někdy překročí ve snaze zvítězit. Zvláště když jde o peníze nebo velké zájmy. Je na organizátorech, aby definovali hranice a přizpůsobili je tomu, jak chtějí sport utvářet. Podle současných pravidel a při rychlostech, kterých dnes peloton dosahuje, musí jezdci podstupovat obrovské riziko, aby podali výkon. Pokud chcete zvýšit bezpečnost, musíte změnit pravidla. Pokud ASO a UCI opravdu dbají na bezpečnost, budou to muset udělat,“ tvrdí Woods.
Zdroj: