Rakousko je jedním ze tří závodů v letošní sezoně, kdy pořadí na startu nedělního závodu neurčuje tradiční sobotní kvalifikace, nýbrž kvalifikační sprint. Pořadí na startu sobotního sprintu pak určuje páteční tradiční kvalifikace. Na tu určitě budou chtít zapomenout v Mercedesu, protože oba jejich piloti Lewis Hamilton i George Russell skončili v bariéře se značně poškozenými monoposty. Mechanici však odvedli výbornou práci a oba tak mohli zabojovat o slušné umístění na startu nedělní Velké ceny.
Pole position ve sprintu získal Max Verstappen, který rovněž opanoval páteční kvalifikaci. Byl tak na nejlepší cestě k získání maximálního bodového bonusu, pokud by zvítězil v nedělní Velké ceně a zajel by její nejrychlejší kolo, získal by až 34 bodů. Na Imole se mu to už povedlo…
Hned za úřadujícím mistrem světa ve Štýrsku vystartovali oba piloti Ferrari v pořadí Charles Leclerc – Carlos Sainz jr. Do TOP 4 se dokázal probojovat i George Russell. Verstappenův stájový kolega Sergio Pérez odstartoval z pátého místa, ze šestého mu dýchal na záda Esteban Ocon z Alpine. Další výtečný výkon ukázali jezdci Haasu, Magnussen odstartoval sedmý, Mick Schumacher devátý. Mezi dva piloty americké stáje se na osmém místě vklínil Lewis Hamilton. Elitní desítku na startu uzavíral Lando Norris na McLarenu. Pouze z boxů odstartoval Valtteri Bottas, který dostal penalizaci za nasazení čtvrté pohonné jednotky. Problémy řešil ve sprintu i Alonso s Alpine, vůbec neodstartoval a do Velké ceny Rakouska vyjížděl jako poslední v pořadí.
Pérezův špatný start
Jedenáctý závod letošní sezony začal jistým startem Verstappena, který si bez problémů podržel vedoucí pozici. Sainz byl vytlačen z první zatáčky při souboji s Russellem, o dvě zatáčky později se agresivní Sergio Pérez ocitl mimo trať po kontaktu s Russellem a ztratil řadu pozic. Mexičan navíc musel kvůli poškození vozu do boxů. Hamilton poté udělal chybu, špatně přejel obrubník a Mick Schumacher jej předjel a uzmul sedmé místo.
Dobrou formu Haasu potvrdil i sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton, když do vysílačky o autech Haasu prohlásil, že "mají neskutečnou rychlost".
V osmém kole začali vedoucí piloti dohánět Sergia Péreze o kolo pozadu. V tu chvíli se Leclerc lepil na Verstappena a cítil velkou šanci na vedení v závodě. V desátém kole poprvé zaútočil Leclerc na Verstappenovu pozici. Nizozemský pilot s obrovskou podporou tribun ale odolával, byť svému týmu do vysílačky hlásil, že takový nátlak dlouho nevydrží.
Vedení závodu v 10. kole ohlásilo, že Russell bude za souboj s Pérezem penalizován pěti vteřinami. Trest si odpykal při své první zastávce v boxech. Při té mladému Britovi navíc měnili i poškozené přední přítlačné křídlo.
Ve 12. kole Leclerc předjel Verstappena a začal ujíždět svému sokovi z Red Bullu. Leclerc mezitím dostal druhé varování od vedení závodu za nedodržování limitů trati.
Na konci 13. kola Verstappen poprvé navštívil své mechaniky. Nizozemec se vrátil na trať na osmé pozici. V 15. kole se Hamilton dostal před Schumachera zpět. Mezitím přibývala varování jednotlivým pilotům za traťové limity. V 17. kole absolvoval svůj první pit stop mladý Schumacher.
Sainzův výbuch
Trochu mimo hlavní pozornost se jezdeckým polem propracovával Fernando Alonso, ve 24. kole předjel Magnussena a dostal se až na deváté místo. A nadále vytvářel tlak na Zhoua na osmé příčce. Jenže zkušený Španěl chyboval a vytvořil zajímavou pasáž, kdy se mezi sebou pralo pět pilotů o jednu pozici.
Ve 26. kole se Sergio Pérez rozhodl, že nemá smysl se dále trápit a odstoupil ze závodu. Na konci stejného okruhu poprvé za mechaniky zajel Charles Leclerc, který se vrátil na trať na třetí pozici těsně před Lewisem Hamiltonem. O kolo později do boxů zajel Leclercův stájový kolega Carlos Sainz jr. Oba pit stopy rudé stáje proběhly bez problémů.
Ve 33. kole dostal pětivteřinovou penalizaci za nedodržení traťových limitů Pierre Gasly z Alpha Tauri. Ve stejném kole se Leclerc dostal zpátky do vedení závodu, Verstappen mu nečinil potíže. Následně si úřadující mistr světa postěžoval na nepředvídatelnou přilnavost jeho pneumatik. A v zrcátkách po chvíli navíc začal vidět druhé Ferrari, které řídil Carlos Sainz jr. Ve 35. kole vyfasoval pěti vteřinový trest za traťové limity i Lando Norris.
Ve 37. kole dostal Carlos Sainz jr. varování za traťové limity a navíc Max Verstappen podruhé zajel do boxů pro nové pneumatiky. O čtyři kola později se po souboji s Gaslym ocitl mimo trať Sebastian Vettel. Francouzského pilota Alpha Tauri vyšetřovalo ředitelství závodu za tento incident.
Na konci 49. kola Charles Leclerc zajel do boxů, spadl na třetí pozici pár sekund za Verstappena. Hned v následujícím kole tak učinil i Leclercův parťák z Ferrari Sainz, Verstappen se tak na chvíli opět ocitl na čele závodu. V 51. kole odstoupil ze závodu Nicholas Latifi z Williamsu. V 53. kole potřetí v závodě předjel Charles Leclerc Verstappena a opět tak vedl pořadí. Sainz se patnáct kol před koncem začal značně dotírat na Verstappena, jenže ve chvíli, kdy to vypadalo že přijde ideální moment pro manévr, vybuchl Sainzovi motor. Na scénu nastoupil virtuální safety car. Toho využili v Red Bullu i Ferrari k "přezbrojení" a naposledy vyměnili svým pilotům pneumatiky. Zdrcený Sainz jr. za ochrannou bariérou sledoval další průběh závodu.
Nervózní Leclerc
Deset kol před cílem zvýšil tepovou frekvenci fanoušků Ferrari Charles Leclerc se svojí komunikací s mechaniky, když hlásil, že jeho plynový pedál se chová „zvláštně“. V 64. kole se Leclerc opět začal ptát mechaniků, proč se mu zasekává plynový pedál.
Při nájezdu do předposledního kola si Leclerc začal stěžovat na stupňující problémy se zatáčením. Verstappen byl v tu chvíli od něj odstoupený 2,6 sekund. V nervy drásajícím posledním kole dokázal Charles Leclerc dovézt svůj vůz do cíle na prvním místě. Na stupních vítězů Monačana doplnili Max Verstappen z Red Bullu a Lewis Hamilton z Mercedesu. Čtvrtý dorazil George Russell na druhém Mercedesu, pátý Ocon z Alpine, nejlepší umístění v kariéře zaznamenal šestým místem Mick Schumacher. V bodované desítce ještě skončili: sedmý Norris z McLarenu, osmý Magnussen z Haasu, devátý Ricciardo na McLarenu a na bodech dorazil také veterán Alonso na Alpine.
Konečné pořadí VC Rakouska
1. Charles Leclerc (MON/Ferrari)
2. Max Verstappen (NED/Red Bull) +1.532
3. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +41.217
4. George Russell (GBR/Mercedes) +58.972
5. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +1:08.436
6. Mick Schumacher (GER/Haas) +1 kolo
7. Lando Norris (GBR/McLaren) +1 kolo
8. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +1 kolo
9. Daniel Ricciardo (AUS/McLaren) +1 kolo
10. Fernando Alonso (ESP/Alpine) +1 kolo
11. Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo) +1 kolo
12. Alexander Albon (THA/Williams) +1 kolo
13. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1 kolo
14. Guanyou Zhou (CHN/Alfa Romeo) +1 kolo
15. Pierre Gasly (FRA/AlphaTauri) +1 kolo
16. Yuki Tsunoda (JAP/AlphaTauri) +1 kolo
17. Sebastian Vettel (GER/Aston Martin) +1 kolo
Neklasifikovali se:
Sergio Pérez (MEX/Red Bull), Nicholas Latifi (CAN/Williams), Carlos Sainz jr. (ESP/Ferrari)
Nejrychlejší kolo:
Max Verstappen (NED/Red Bull) 1:07.275
Zdroje: F1

Leclerca navštívil doma šéf Ferrari. Museli si toho po Silverstone hodně vyříkat
Pryč je pohoda, se kterou vstoupilo Ferrari do letošní sezony Formule 1. Kvůli posledním výsledkům a hlavně chybám v týmové...

Ve hře o 34 bodů je několik vážných kandidátů. Jste naladění na Rakousko?
Po senzační Velké ceně Británie, ve které se poprvé v kariéře radoval z vítězství Carlos Sainz jr., je na programu šampionátu...

Max Verstappen prozradil okolnosti, za kterých ukončí kariéru ve Formuli 1
Až do roku 2028 bude závodit úřadující mistr světa Max Verstappen za stáj Red Bull. Po vypršení smlouvy pak možná ze seriálu...