Zatím jsou rychlejší jen Rusové Sotnikov a Šibalov. Martin Macík ztrácel na první místo před šestou etapou 51 minut a 11 vteřin, což může být strašně moc, ale také to nemusí nic znamenat. Tipovat další dění na Dakaru je totiž jako věštění z křišťálové koule. Ale jedno je jisté, jestli někdo dovede držet full gas a stresovat ruské Kamazy, je to právě jedenatřicetiletý Martin Macík.
Poprvé se objevil na Dakaru v roce 2013 a od té doby ani jednou nechyběl. První dva ročníky absolvoval jako navigátor, od roku 2015 pak suverénně jako pilot.
„Přiznávám, první půlrok po Dakaru mi to vlezlo do hlavy. Byl jsem mladej floutek a do toho televize, rádia, psaný média, sociální sítě. Píšou vám ženský. To by asi semlelo každého. Otázka zní, do jaké míry a kdy se z toho probudit. Já se naštěstí probudil relativně rychle,“ vyprávěl o svých prvních zkušenostech s Dakarem v rozhovoru pro magazín Svět sportu.
Od té doby má na kontě pátá místa z let 2018 a 2020 a hlavně už úplně jinou pozici mezi ostatními dakarskými piloty. S Martinem Macíkem se už počítá. A to i kvůli psychické odolnosti a sebevědomí.
„Nedokážete si představit, co uvidíte v očích ostatních na startu. Zdaleka nejsem tak velký cynik jako spousta dalších pilotů. Tam není prostor pro city, je to naprostá vražednost. Všichni jsou to naprostí vlčáci a vy mezi nimi jako nejmladší,“ popisoval, jak si vzájemně bez ohledu na proklamovanou dakarskou sounáležitost brnkají na nervy.
Rally Dakar totiž nejsou jen líbezné obrázky z dun. Dakar se nedá srovnat s ničím jiným, a to ani v rámci motorismu.
„Představte si, že jste natvrdo připoutaný v kabině a nemůžete dělat nic jiného než řídit auto. Nic nevyrovnáte pohybem těla, jste jako prkno. Tím pádem dostáváte ty samé rány, které dostane auto. Všechny kosti, vnitřní orgány – pohybují se, třesou se, vyskakují. A když si dáte pořádnou ránu o ochranný rám, zatmí se vám a pak vidíte hvězdičky. Ale já vím, jak pokračuje cesta, takže to nepustím a dál jedu plný plyn. Nesmíte to pustit. Dneska totiž není stopka v technice, pokud to tedy někam vyloženě nepošlete a nerozmlátíte úplně auto, ale slabou stránkou je člověk. A na tom se snažím pracovat.“
[gallery size="full" columns="2" ids="10246,10247,10248,10249,10250,10251,10252,10253">
Autor fotogalerie: Martin Cígler