Devět měsíců bez cyklistiky! Tvrdý trest, když řada lidí volala po doživotním zákazu? Může za to spurterský souboj, kdy Dylan Groenewegen ze stáje Jumbo natlačil krajana Patricka Jakobsena z týmu Deceuninck-QuickStep do bariéry. A to v rychlosti 80 kilometrů v hodině.
Za pádem v Katovicích přitom nestála technická chyba, ale pouze lidský faktor – Dylan Groenewegen se totiž zachoval totálně nesportovně. Proto šéfové Jakobsenovy stáje Deceuninck-QuickStep, stejně jako mnoho fanoušků, volali po doživotním zákazu pro Groenewegena. Nakonec se z toho vyklubal devítiměsíční ban. Pro někoho přiměřený trest, někteří ale nad konečným zákazem kroutí hlavou.
S informací o devítiměsíčním trestu přišel web Wielerflits. Nicméně Mezinárodní cyklistická unie (UCI) by měla délku trestu oznámit na konci týdne. Pokud se potvrdí informace zmiňovaného portálu, bude trest pro holandského spurtera započítáván od 6. srpna, kdy k incidentu došlo. Do pelotonu by se tedy měl Groenewegen vrátit 6. května 2021, tedy v době, kdy se – doufejme – budou rozjíždět grandtourové akce.
Názory na délku trestu se v očích příznivců cyklistiky různí. Jeden tábor je rozhodnutím vytočený, protože Jakobsen byl po pádu v kómatu, v přímém ohrožení života a musel podstoupit několik operací obličeje. Teprve tři měsíce od pádu se Jakobsen zbavuje stehů ve tváři, i tak má jeho návrat do sedla reálnější obrysy.
Každopádně si úřadující mistr Nizozemska prošel třemi měsíci velké bolesti a nejistoty. Za to by podle mnohých měl Groenewegen zaplatit nejvyšší cenu – už nikdy nešlapat v profi pelotonu. Šéf Jakobsenova týmu Patrick Lefevere posílal dokonce spurtera z Jumbo Visma do kriminálu.
Sám Groenewegen si z divokého závěru odnesl zlomenou klíční kost. Omlouvil se všem, hlavně Fabiovi. A při hojení zlomeniny musel do nekonečna zpytovat svědomí. Tím argumentuje i další názorový tábor. Podle něj je trest adekvátní, když si k němu připočteme výčitky, které kvůli způsobenému pádu Groenewegen měl a nejspíš ještě stále má.
Mnoho fanoušků se však shoduje v jednom. Chybu dělá UCI, protože neřeší dojezd v Katovicích jako takový, právě tam se odehrávají dojezdy ve vysokých rychlostech. „UCI musí převzít zodpovědnost za nebezpečný finiš, nesmyslné bariéry a za všechny jezdce, kteří byli potrestáni pouze tehdy, když se někdo zranil,“ připomenul jeden z fandů specifika cílové rovinky a také fakt, že cyklisty, kteří se ve spurtu proviní neférovým přetlačováním, rozhodčí trestají přesunutím v kvalifikaci na konec balíku.