Do dresu britského Ineosu se letos poprvé oblékl Tom Pidcock. Juniorský mistr světa z roku 2017 hned na začátku svého angažmá naznačil, na jaké akce by se britská stáj měla v nové sezoně zaměřit.
„Myslím, že tým jako Ineos potřebuje vyhrávat klasiky. S jezdci, které Ineos letos má, by mohl být větší úspěch. A ano, vážně si tohle myslím,“ prohlásil pro Telegraph jednadvacetiletý Tom Pidcock.
Přitom Ineos (dříve Sky) se od svého začátku v roce 2010 profiloval jako tým, který se v sezoně soustředí jen na triumf ve velkých etapových závodech. V jejich případě to byla především Tour de France, kterou dokázali ovládnout v posledních deseti letech sedmkrát. Ineos tak svým zaměřením následoval stáje jako US Postal nebo Astana, které v nultých letech 21. století změnily trend v silniční cyklistice. Do té doby cyklistické týmy chtěly vyhrát vše, co se dalo.
Naopak klasiky Ineos výrazně opomíjel. Nejlepším klasikářem v jejich řadách je bezesporu Michael Kwiatkowski, který v dresu britského týmu ovládl Strade Bianche nebo Milan-San Remo. Tady však výrazné úspěchy Ineosu v jednodenních závodech končí. Podle slov debutanta Pidcocka se zřejmě můžeme těšit na to, že Ineos se i kvůli nejisté situaci zaměří na závody, kterým do covidové doby nedával plné úsilí.
Finanční dopady koronaviru
Belgický sportovní ekonom Wim Lagae představil vloni predikci, která odhaduje, že cyklisti letos přijdou o třicet procent své mzdy kvůli dopadům koronaviru na sponzoring. Ekonomický odhad vyvracel Patrick Lefevere, šéf Deceuninck – Quick-Step.
„Jasně, marketingový model cyklistiky, který je závislý především na sponzorech, není dobrý. Ale během padesáti let jsme se v tom naučili plavat. Takže já bych tuhle predikci bral s rezervou,“ řekl Lefevere.
Jenže krize spojená s koronavirem se zrovna Lefeverova týmu tolik nedotkla. Firma Deceuninck totiž vyrábí okna a dveře a druhý hlavní sponzor Quick-Step patří mezi přední výrobce laminátových podlah. Zkrátka odvětví, kterými virus tolik nezatřásl.
Ovšem například stáj CCC se potýkala s velkými problémy. Obuv se během pandemie a s ní zavřenými obchody špatně prodává, a tak polský výrobce dopředu oznámil, že už nebude investovat do cyklistiky na nejvyšší úrovni.
A ani hvězdný Ineos na tom není nejlépe. Hlavní sponzor obchodující s ropou musel vloni požádat o státní půjčku 15 miliard korun. Přitom Ineos má dlouhodobě nejvyšší rozpočty na sezonu ze všech cyklistických stájí, odhadem 1,2 miliardy korun. A tak je pravděpodobné, že i hvězdám jako Geraint Thomas, Egan Bernal nebo Richie Porte bude přistávat na účtu méně peněz než v minulosti.
Celkové dopady koronaviru na cyklistiku jsou už poměrně vysoké. Někteří jezdci museli obětovat až 70 procent ze své obvyklé výplaty, aby podrželi svůj tým nad vodou.