Místo Tour raději klasiky? Jak covid mění cyklistickou strategii a sponzoring

Giro D'Italia 2019 | Foto: Nicola Devecchi / Shutterstock.com

Konec pandemie covid-19 je stále v nedohlednu a velké cyklistické týmy zřejmě mění strategii. Prioritou už nemusí být jen triumf na jednom velkém etapáku jako Tour nebo Giro, ale spíš co nejvíce vítězství na jednodenních klasikách.

Do dresu britského Ineosu se letos poprvé oblékl Tom Pidcock. Juniorský mistr světa z roku 2017 hned na začátku svého angažmá naznačil, na jaké akce by se  britská stáj měla v nové sezoně zaměřit.

„Myslím, že tým jako Ineos potřebuje vyhrávat klasiky. S jezdci, které Ineos letos má, by mohl být větší úspěch. A ano, vážně si tohle myslím,“ prohlásil pro Telegraph jednadvacetiletý Tom Pidcock.

Přitom Ineos (dříve Sky) se od svého začátku v roce 2010 profiloval jako tým, který se v sezoně soustředí jen na triumf ve velkých etapových závodech. V jejich případě to byla především Tour de France, kterou dokázali ovládnout v posledních deseti letech sedmkrát. Ineos tak svým zaměřením následoval stáje jako US Postal nebo Astana, které v nultých letech 21. století změnily trend v silniční cyklistice. Do té doby cyklistické týmy chtěly vyhrát vše, co se dalo.

Naopak klasiky Ineos výrazně opomíjel. Nejlepším klasikářem v jejich řadách je bezesporu Michael Kwiatkowski, který v dresu britského týmu ovládl Strade Bianche nebo Milan-San Remo. Tady však výrazné úspěchy Ineosu v jednodenních závodech končí. Podle slov debutanta Pidcocka se zřejmě můžeme těšit na to, že Ineos se i kvůli nejisté situaci zaměří na závody, kterým do covidové doby nedával plné úsilí.

Finanční dopady koronaviru

Belgický sportovní ekonom Wim Lagae představil vloni predikci, která odhaduje, že cyklisti letos přijdou o třicet procent své mzdy kvůli dopadům koronaviru na sponzoring. Ekonomický odhad vyvracel Patrick Lefevere, šéf Deceuninck – Quick-Step.

„Jasně, marketingový model cyklistiky, který je závislý především na sponzorech, není dobrý. Ale během padesáti let jsme se v tom naučili plavat. Takže já bych tuhle predikci bral s rezervou,“ řekl Lefevere.

Jenže krize spojená s koronavirem se zrovna Lefeverova týmu tolik nedotkla. Firma Deceuninck totiž vyrábí okna a dveře a druhý hlavní sponzor Quick-Step patří mezi přední výrobce laminátových podlah. Zkrátka odvětví, kterými virus tolik nezatřásl.

Ovšem například stáj CCC se potýkala s velkými problémy. Obuv se během pandemie a s ní zavřenými obchody špatně prodává, a tak polský výrobce dopředu oznámil, že už nebude investovat do cyklistiky na nejvyšší úrovni.

A ani hvězdný Ineos na tom není nejlépe. Hlavní sponzor obchodující s ropou musel vloni požádat o státní půjčku 15 miliard korun. Přitom Ineos má dlouhodobě nejvyšší rozpočty na sezonu ze všech cyklistických stájí, odhadem 1,2 miliardy korun. A tak je pravděpodobné, že i hvězdám jako Geraint Thomas, Egan Bernal nebo Richie Porte bude přistávat na účtu méně peněz než v minulosti.

Celkové dopady koronaviru na cyklistiku jsou už poměrně vysoké. Někteří jezdci museli obětovat až 70 procent ze své obvyklé výplaty, aby podrželi svůj tým nad vodou.