Žlutý dres brazilské reprezentace je zřejmě jedním z nejznámějších v celém fotbale. Věděli jste však, že původně hráli Brazilci v bílé s modrými detaily? V poslední době se v této jihoamerické zemi, která pravidelně patří mezi největší favority mistrovství světa ve fotbale, objevují názory, že by se národní tým měl k bílé vrátit. Proč?
Podle mínění mnohých Brazilců je dres „kanárků“ příliš zpolitizovaný. Zemi pětinásobných světových šampionů rozdělily politické vlivy a na zisk orientovaná politika fotbalového svazu.
Nejdříve však menší výlet do historie. Do roku 1950 oblékali brazilští reprezentanti bílé dresy. Národní barvy změnili po domácím MS v roce 1950, na kterém došli až do finále. Tomu přihlíželo okolo 200 tisíc (ano, čtete správně) diváků na legendárním stadionu Maracaná, kteří však na vlastní oči viděli porážku svých fotbalistů 1:2 od Uruguaye.

Jiří Procházka znovu reaguje na dopingové testy. Kontroly řešil přímo s USADA
„Jestli je tohle cena za to, abych byl šampionem, zaplatím ji,“ vrátil se Jiří Procházka znovu k tématu častého testování

Postradatelní? Sylvester Stallone chce do svého nového filmu Tysona Furyho
Na Tysona Furyho možná čeká filmová kariéra. Sylvester Stallone se nechal slyšet, že by rád dostal anglického boxera před filmovou
„Nebyla to pouze sportovní tragédie, nýbrž spustila i krizi národní identity. A ta nabyla tak obřích rozměrů, že se Brazilci rozhodli změnit barvu svých dresů,“ přibližuje brazilský sportovní novinář Jamil Chade.
Kosmetická změna?
Pro některé možná, ale Brazilci ve žlutých dresech opanovali MS v letech 1958, 1962 a 1970. Ve druhé polovině sedmdesátých a celá osmdesátá léta se slavný fotbalový národ zmítal v krizi. V devadesátých letech však byli opět drtivou silou, která vyhrála MS v roce 1994, došla do finále ve Francii 1998 a slavně zvítězila na MS 2002 pořádaném v Japonsku a Jižní Koreji.
„Nové dresy se staly národním symbolem. Staly se známými po celém světě, každý věděl, který tým obléká žlutý dres a modré šortky,“ doplnil Jamil Chade.
Vliv oděvního giganta
Od roku 1996 se sponzorem národního týmu stala americká oděvní firma Nike, která naprosto změnila pohled na fotbalový marketing. Byl to největší sponzorský kontrakt, jaký kdy firma uzavřela s národním týmem – 160 milionů dolarů na deset let.
Nike však bylo mnohokrát kritizováno za svůj až příliš velký vliv na brazilský fotbal. Brazilský parlament dokonce vyšetřoval roli, kterou měl sponzor při určování sestavy před finále MS 1998. Největší hvězda tehdejšího týmu a hlavní sportovní osobnost značky Nike, útočník Ronaldo, totiž před zápasem utrpěl silný záchvat, kvůli kterému původně nefiguroval v zápasové sestavě. Vyšetřování však nepřineslo jasné důkazy, že by výrobce oblečení hrál roli v tomto sporném rozhodnutí.
Dolary, korupce a odcizení
Brazilský národní tým se postupem času stal prostředkem pro vydělávání obrovských sum peněz. To si samozřejmě místní fotbalový svaz nemohl nechat utéct. Dolary vyměnil za fanouškovskou loajalitu a vášeň. Od roku 2012 svaz pořádal Brasil Global Tour, sérii 54 přátelských zápasů hraných po celém světě. Série trvala deset let, ukončil jí právě nadcházející světový šampionát. Brazilcům vynesla miliony, jejího negativního vlivu si však všimla i největší hvězda současného brazilského fotbalu.
„Problém je, že se národní tým Brazilcům odcizil. Lidé už zápasy národního týmu tak neprožívají,“ přidal svůj postřeh Neymar jr. Proč? Z 60 posledních zápasů jich jen 11 odehráli reprezentanti v Brazílii. Fanoušci své fotbalisty vidí jen v televizi, už se s nimi neztotožňují tolik jako dřív.
„Když jsem byl malý, reprezentační zápasy pro nás byly velkou událostí. Shromáždili jsme se celá rodina, všichni jsme na sobě měli dresy, vyvěsili jsme vlajku. Dnes už to takový význam nemá,“ vzpomínal Neymar.
Brazilská fotbalová federace se musela rovněž vypořádat s korupčním skandálem, kdy bylo odhaleno, že mnozí členové federace roky zpronevěřovali prostředky určené národnímu celku a na pořádání MS 2014, které se uskutečnilo v Brazílii. Masivní dluhy, které vláda a federace nasekaly v souvislosti s pořádáním MS 2014, donutily odstoupit prezidentku Dilmu Rousseffovou. Při protestech mnozí lidé oblékli právě žluté národní dresy jako symbol patriotismu.
O čtyři roky později, v roce 2018, jste se opět setkali s početným zastoupením lidí ve fotbalových trikotech v ulicích brazilských měst. Ne však kvůli fotbalovému MS 2018, nýbrž jako vyjádření podpory prezidentskému kandidátovi Jairu Bolsonarovi. Radikálnímu politikovi, který Brazílii vedl až do letošního roku.

Haaland dohnal v gólech v Premier League svého otce. Bylo na čase, tvrdí Alfie
Splněno! Erling Haaland dorovnal v Premier League statistiku svého otce. Zatímco Alf-Inge Haaland potřeboval na osmnáct gólů a tři

Smrt prezidentovi! Šampion Formule 1 je obviněný z podněcování k násilí
Prostořeká ústa přivedla do velkého problému trojnásobného mistra světa seriálu Formule 1 Nelsona Piqueta. Toho vyšetřuje
„Příznivci Bolsonara si přivlastnili národní dres a vlajku, jako kdyby odjakživa patřily jejich politické straně. Přitom dříve dres symbolizoval národní identitu a spojoval rozdílné skupiny lidí, které žijí v Brazílii,“ vysvětlil novinář Jamil Chade.
Kritici Bolsonara začali aktivně vystupovat proti spojení žlutého trikotu a tehdejšího prezidenta.
„Žlutý dres byl vždy symbolem demokracie, spravedlnosti a svobody. Ale před čtyřmi lety byl ukraden antidemokratickými, rasistickými a homofobními silami,“ varoval na svém instagramovém profilu Walter Casagrande, účastník MS 1986
Jiné bývalé hvězdy jako Rivaldo nebo Ronaldinho oproti tomu veřejně podpořili Bolsonara. Pár dní před letošními volbami ho podpořil i Neymar jr.
I proto se začaly ozývat hlasy, aby žlutá zmizela z oblečení fotbalistů. Nike dokonce v roce 2019 vydalo limitovanou edici bílých brazilských dresů. Žádná revoluce se ale nekonala. Zmíněné trikoty sloužily pouze jako připomínka prvního titulu Brazilců na Copa América v roce 1919.
Před MS 2022 představila značka Nike nové žluté reprezentační dresy, při jejichž propagaci zdůrazňovala grafické prvky připomínající brazilskou přírodu a kulturu. Evidentně i americký výrobce oblečení nechce být vtahován do politických her. Rozjel proto masivní kampaň, která má za cíl „odpolitizovat“ nošení národního dresu. Ke snaze Nike se připojil i třeba populární pivovar Brahma se svojí kampaní. Brazilský výrobce dresů Volt zase vydal edici dresů jednotlivých klubů první ligy, které byly žluté. Symbolika byla jasná – přes všechny rozdíly máme tohle společné, nosme opět náš dres.
První krok k odpolitizování fotbalu ale učinili voliči, když koncem října nezvolili Jaira Bolsonara prezidentem. Podaří se Brazilcům znovu vrátit původní smysl svému reprezentačnímu dresu?
Zdroj: DW Kick Off!, Brasil Global Tour, Statista

Vémola zaskočil fanoušky svou formou. Jak chce shodit dalších 16 kilo, ptají se
První milník má za sebou Karlos Terminátor Vémola. Na svém facebookovém účtu se pochlubil, že v rámci přípravy na prosincový zápas

Party v Las Vegas. Lewis Hamilton málem rozbil svůj monopost
Sedminásobný šampion Formule 1 Lewis Hamilton se během zahajovacího večírku Velké ceny Las Vegas pořádně odvázal. Nejdříve málem