Kvalifikaci vyhrál Max Verstappen na Red Bullu, ale protože vyměnil svoji pohonnou jednotku, tak po penalizaci startoval až ze čtrnáctého místa následován Charlesem Leclercem na Ferrari. Z prvního místa tak vyjel Carlos Sainz jr., ze druhého místa Sergio Pérez. Ze třetího místa vystartoval dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso a ze čtvrtého sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton.
Premiérově při svém působení ve Williamsu se do poslední části kvalifikace prokousal Alex Albon, který vyrazil ze šestého místa. Kromě Verstappena byli penalizováni za nové motory také Charles Leclerc, Esteban Ocon, Lando Norris, Guanyou Zhou a Valtteri Bottas.
Ještě v neděli oznámili organizátoři, že za nepovolenou výměnu pohonné jednotky bude penalizován také Yuki Tsunoda z Alpha Tauri. Původně měl startovat ze 13. místa, do závodu nakonec vyjel z boxové uličky.
Problémy Alpha Tauri
Před závodem vedení F1 potěšilo fanoušky motorsportu potvrzením, že Spa-Francorchamps bude na programu šampionátu i v příštím roce.
Těsně před startem měl technické potíže Pierre Gasly z Alpha Tauri, který se ani neobjevil na startovním roštu a stejně jako jeho týmový kolega Yuki Tsunoda startoval z boxové uličky.
Jen Leclerc, Bottas, Sainz jr. a Verstappen vyrazili na červené, nejměkčí sadě pneumatik. Všichni ostatní začínali na žlutých středních gumách.
Velmi špatný start zažil Sergio Pérez, přes kterého se dostal jak Fernando Alonso na Alpine, tak oba Mercedesy. Carlos Sainz jr. vypálil dopředu a bez větších problémů si držel první místo. Alonso se s Hamiltonem střetl v zatáčce Les Combes, Hamilton se začal propadat a kvůli následkům tohoto souboje musel už ve druhém kole odstoupit ze závodu. „Je to idiot, on fakt ví jenom jak startovat z prvního místa a ne závodit,“ láteřil do týmové vysílačky Alonso.
Verstappen se ve druhém kole dokázal prokousat o šest pozic na osmé místo, Leclerc o pět míst na desáté.
Safety car byl na trati poté, co ve druhém kole najel nešťastně Nicholas Latifi na obrubník a sejmul rovněž Valtteri Bottase na Alfě Romeo. „Jsem nas**ný,“ zahlásil do vysílačky Bottas, který v době konání Velké ceny Belgie slavil narozeniny.
Problémy ve Ferrari neustupují. Ve čtvrtém kole, když byl Monačan Leclerc na devátém místě, hlásil týmu, že cítil kouř. Pro jistotu tak zamířil do boxů k mechanikům. Ti mu poté opravili problém s chlazením a dali nové pneumatiky, vrátil se na 17. místě. V té samé chvíli jako Monačan se v boxech objevil i Latifi, kterému mechanici dlouho připevňovali nové přední křídlo.
V pátém kole se odehrál restart, Sainz jr. opět skvěle vystartoval, Russell se neúspěšně tlačil na Péreze a o pár chvil později se této situace snažil využít Fernando Alonso, Russell však ubránil svoji pozici.
Verstappenova stíhačka
V pátém kole se Verstappen vyškrábal už na šestou pozici, když předjel Ricciarda na McLarenu. Od sedmého kola mohli piloti používat systém DRS, díky kterému se Verstappen dostal už na čtvrtou pozici v sedmém kole. O kolo později už byl Max Verstappen na bedně a Carlos Sainz byl tak v tu chvíli ve velmi těžké pozici, když měl za sebou oba Red Bully. Navíc začal španělský pilot hlásit, že má velmi opotřebované pneumatiky. Druhý muž průběžného pořadí šampionátu Charles Leclerc se v tu chvíli probil přes obě Alpha Tauri a objevil se na 14. pozici.
Nezvyklé teplo se podepisovalo na pneumatikách, všechny týmy pozorovaly vyšší degradaci gum, než původně očekávaly. Na konci 11. kola zamířil lídr Carlos Sainz jr. do boxů, kde mechanici předvedli precizní práci za 2,4 vteřiny. Španěl se vrátil na trať na šestém místě, Red Bull mezitím prohodil oba piloty, Verstappen tak vedl závod.
Ve 14. kole předjel Leclerc Vettela a ocitl se na pátém místě. Kdo se trápil však byl Sergio Pérez, který na výrazně opotřebovaných středních gumách zajížděl velmi špatné časy. Max Verstappen se mezitím domlouval se svým závodním inženýrem na tom, aby jej ještě chvíli na trati ponechali. Pérez se vrátil na trať těsně před Leclercem. Oba piloti si nic nedarovali, Pérez lehce zavadil o Leclercův monopost a uchránil si tak třetí pozici.
„Nenechal tam žádné místo a lehce jsme se dotkli,“ hlásil Leclerc.
Na konci patnáctého kola poprvé k mechanikům zajel Max Verstappen a zvolil žlutou sadu gum. Pérez na nových gumách ožil a Leclercovi řádně ujel. Monačan se trápil a v 16. kole přepustil svoji pozici Georgi Russellovi a spadl na páté místo.
V 18. kole Verstappen zajel nejrychlejší kolo závodu, dotáhl se na Carlose Sainze jr. a na rovince Španěla vystřídal v čele závodu.
Verstappenova suverénní jízda
Ve dvacátém kole měl Leclerc suverénně nejstarší pneumatiky napříč závodním polem. Při hovoru se svým inženýrem dostal otázku, zda chce při dalším pit stopu střední nebo tvrdou sadu pneumatik. Slyšel také, že Ferrari počítá, že Monačan dokončí závod na pátém místě.
V 21. kole se Pérez dostal před Sainze na druhé místo a Mexičan začal pilotovi Ferrari ujíždět. O pět kol později dostali oba piloti Ferrari pokyn zajet do boxů, double pit stop se italské stáji povedl. Sainz se vrátil na čtvrté místo, Leclerc na sedmé. V 27. kole Verstappen nadále ukazoval své neskutečné tempo, když vedl už téměř o 12 vteřin.
Na konci 27. kola se do boxů podíval Sergio Pérez. Mechanici mu nasadili bílou nejtvrdší sadu pneumatik. O kolo později měl k mechanikům zamířit George Russell, jenž s Pérezem soupeřil o druhou příčku. Brit však z neznámých důvodů pokyn z boxové uličky neuposlechl. Do boxů zajel až na konci třicátého kola, za 2,5 vteřin se mladý Brit dočkal nového obutí.
Max Verstappen svoji druhou zastávku absolvoval v 31. kole. Oproti původním předpokladům se Red Bull nerozhodl riskovat a stávajícímu mistru světa obuli žlutou střední sadu. Elitní pilot Red Bullu se vrátil na trať s osmi vteřinovým náskokem na čele.
Deset kol do konce se Carlos Sainz v té chvíli jedoucí na třetí příčce dotazoval svých inženýrů na to, co by se stalo, když by zastavil v boxech potřetí. „Skončili bychom čtvrtí za Russellem,“ slyšel odpověď. Russell v tu chvíli naháněl španělského pilota, který se pral s výkonem svých pneumatik.
Ve 42. kole se Leclerc domáhal u svých mechaniků, aby mu nasadili měkké pneumatiky a zkusil by pro sebe získat nejrychlejší kolo závodu. Nakonec však z tohoto úmyslu vycouval, uskutečnil tento plán o kolo později. Hned po výjezdu z boxů Monačana předjel Fernando Alonso. Leclerc bojoval, vrátil se zpět před Alonsa, nejrychlejší kolo však nezajel.
Další vítězství, které je velmi významné v boji o mistrovský titul, si připsal Max Verstappen. Bylo 29. v jeho kariéře. Na druhém místě skončil jeho týmový kolega Sergio Pérez. Třetí příčku heroicky ubránil Carlos Sainz jr., čtvrtý byl odmáván Russell. Pátý dorazil do cíle Leclerc, jenže po skončení závodu se dozvěděl, že překročil maximální povolenou rychlost v boxech a dostal pěti vteřinovou penalizaci. Veterán Alonso tak skončil pátý, šestý Leclerc. Sedmou příčku oslavil Esteban Ocon s Alpine, osmý byl další z veteránů Sebastian Vettel z Aston Martin. Pierre Gasly, který v Belgii překonal metu 100 závodů v F1 po startu z boxů vybojoval deváté místo. Bodovanou desítku uzavřel Alexander Albon.
Konečné pořadí
1. Max Verstappen (NED/Red Bull)
2. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +17.841
3. Carlos Sainz (ESP/Ferrari) +26.886
4. George Russell (GBR/Mercedes) +29.140
5. Fernando Alonso (ESP/Alpine) +1:13.256
6. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +1:09.936 + 5s
7. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +1:15.640
8. Sebastian Vettel (GER/Aston Martin) +1:18.107
9. Pierre Gasly (FRA/AlphaTauri) +1:32.181
10. Alexander Albon (THA/Williams) +1:41.900
11. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1:43.078
12. Lando Norris (GBR/McLaren) +1:44.739
13. Yuki Tsunoda (JAP/AlphaTauri) +1:45.217
14. Guanyou Zhou (CHN/Alfa Romeo) +1:46.252
15. Daniel Ricciardo (AUS/McLaren) +1:47.163
16. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +1 kolo
17. Mick Schumacher (GER/Haas) +1 kolo
18. Nicholas Latifi (CAN/Williams) +1 kolo
Neklasifikovali se:
Lewis Hamilton (GBR/Mercedes), Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo)
Zdroj: F1, Formula1.com

Vestappen neměl v kvalifikaci na VC Belgie konkurenci. Jako první ale odstartuje Sainz
Letní přestávka seriálu Formule 1 skončila a na Velkou cenu Maďarska navazuje po pauze Velká cena Belgie. Sobotní kvalifikace...

Audi potvrdilo, že od roku 2026 bude dodávat motory týmům F1
Německá automobilová značka Audi se od roku 2026 zařadí mezi oficiální dodavatele motorů pro vozy Formule 1. Automobilka dlouho...

F1 bez žen dalších pět let? Nešťastné vyjádření Domenicaliho, míní Vettel
Během týdne se šéf formule 1 Stefano Domenicali pustil na tenký led. Vyslovil názor, že podle něj v příštích pěti letech...