Iniciátorem prvního automobilového závodu všech dob z Neuilly-sur-Seine do Versailles byl v roce 1887 Jules-Albert De Dion, zámožný šlechtic a zakladatel automobilky De Dion-Bouton. A prvním vítězem automobilového závodu v historii se stal Georges Bouton, francouzský inženýr a spoluzakladatel této automobilky, která měla ve svém názvu i jeho jméno.
Jednalo se ale o značně bizarní závod. Akce se zúčastnil pouze Bouton a jeho spolujezdec. Neslavilo se šampaňským a vlastně se nezávodilo ani v autě, nýbrž na čtyřkolce, která byla poháněná párou.
Georges Bouton spolu se svým švagrem Charlesem Trépardouxem ještě před založením automobilky De Dion-Bouton snili o stavbě parního vozu, ale neměli dostatek peněz na financování projektu. To se změnilo v roce 1881, když si v jejich obchodě "mechanických hraček" koupil lokomotivu pro děti právě Jules-Albert de Dion.
Dion byl hračkou ohromen, požádal o další kusy, a když mu Bouton a Trépardoux prozradili svůj plán na výrobu automobilu, začal s nimi obchodovat. A to byl začátek oné automobilové společnosti De Dion-Bouton, která se na počátku 20. století na chvíli etablovala jako největší výrobce automobilů na světě, proslulý kvalitou a spolehlivostí.
Pojďme ale zpět k prapodivné akce, která je dnes označována za vůbec první automobilový závod. Pořádal ji deník Le Velocipede a v podstatě se jednalo o zkoušku Boutonova stroje, který dosahoval rychlosti až 60 km/h. Mělo se zjistit, zda dokáže překonat 29 kilometrovou vzdálenost mezi pařížským mostem Neuilly a Bois de Boulogne.
Bouton a de Dion absolvovali testovací jízdu za 1 hodinu a 14 minut na La Marquise, čtyřkolce pojmenované po matce aristokraty.
Další motoristické klání se uskutečnilo až o sedm let později a dnešním podnikům se podobalo daleko více. Přihlásilo se do něj celkem 102 strojů, na kvalifikaci do Bouloňského lesíku dorazilo 69 vozidel, ze kterých se jich do hlavního startovního pole probojovalo 21. Závodníky čekala trasa dlouhá 126 kilometrů, na kterou vyráželi v třicetisekundových rozestupech. Nechyběly ani tisíce fanoušků, kteří si přehlídku automobilů podél trati užívali. Jako první do závodu vystartoval Jules-Albert de Dion s parní čtyřkolkou z jeho vlastní firmy De Dion-Bouton.
[caption id="attachment_12692" align="alignnone" width="1000"> Parní automobil De Dion-Bouton z roku 1894 na poštovní známce v Mali v roce 1968. / Foto: ilapinto / Shutterstock.com[/caption>
Do cíle ve městě Roune dorazil jako první za 6 hodin a 48 minut, ale vítězem se nestal. Nesplňoval požadavky na jednoduchou použitelnost stroje. Parní čtyřkolka totiž potřebovala vedle řidiče ještě topiče. Během závodu dokonce musel spálit i některé dřevěné části vozu, protože mu došlo palivo. Ocenění tak byli sice pomalejší závodníci, ale s auty, která měla spalovací motory a starosti s topením jim odpadly. Odměnu 5000 franků od Le Petit Journal získala auta značek Panhard &Levassor a Peugeot.