Potřetí za sebou v elitní kategorii Hypercar triumfoval při 24hodinovce v Le Mans vůz značky Ferrari. Tentokrát se to povedlo privátnímu Ferrari týmu AF Corse s trojicí Robert Kubica, Yifei Ye a Phil Hanson. Pro Kubicu a Yeho to je satisfakce vzhledem k loňsku, kdy byli velkými favority, ale zastavila je mechanická závada na voze.
Polák Kubica se ve 40 letech dočkal vrcholu své kariéry, která v roce 2011 málem skončila. Kubica měl tehdy podepsaný kontrakt s Ferrari. V kokpitu měl nahradit Felipeho Massu. Italská stáj patřila k favoritům, Polák snil o tom, že vyzve Sebastiana Vettela z Red Bullu v boji o mistrovský titul.
Jenže těžká havárie při rallye vše zničila. Vyvázl z ní s těžkým zraněním ruky, které si vyžádalo 21 operací, bolestivou rehabilitaci a zanechalo vážné doživotní následky. Ferrari s ním ukončilo smlouvu. A on se musel přeučit na leváka, aby mohl fungovat v normálním životě.
Jediný polský vítěz Velké ceny Formule 1 (Kanada v roce 2008 za stáj Williams) se však nevzdal a vrátil se postupně nejen k rallye, ale dokonce v roce 2019 i do Formule 1. Poslední závody v královské disciplíně odjezdil v roce 2021, poté se zaměřil na vytrvalostní série.
Při debutu v Le Mans v roce 2021 vedl až do posledního kola kategorii LMP2, kdy mu auto vypovědělo službu a závod nedokončil. Letos si však všechno sedlo. Kubica odřídil 166 z celkových 387 kol, tedy skoro 43 % závodu. Na jeho konci mu navíc přestal fungovat hydratační systém ve voze a on se tak nemohl ani napít.
Nakonec se ale čtyřicetiletý Robert Kubica dočkal zadostiučinění a zařadil se po bok Fernanda Alonsa jako druhý pilot v tomto století, který zvítězil jak v závodě F1, tak v 24hodinovce Le Mans.
Zdroj:
https://racingnews365.com/robert-kubica-describes-perfect-le-mans-24-victory-after-heartbreak
https://www.the-race.com/endurance/robert-kubica-le-mans-24-hours-win-redemption-lost-f1-great/
https://www.espn.com/racing/story/_/id/45517409/ferrari-wins-24-hours-le-mans-third-straight-year