V kvalifikaci překvapil Esteban Ocon, který potvrzuje lepšící se formu Alpine. Do závodu vyrazil z páté pozice. Zklamáním naopak byly kvalifikační časy Sergia Péreze na druhém Red Bullu a Landa Norrise s McLarenem, kteří skončili na osmém, respektive devátém místě. Další políček naopak schytali v Aston Martinu, když Stroll a Vettel opět skončili mimo první desítku (11. a 13. místo na startovním roštu).
Letošní hvězdné války – souboj Lewise Hamiltona s Maxem Verstappenem – měly ve Španělsku další epizodu. V kvalifikaci činil rozdíl mezi nimi pouhých 36 tisícin vteřiny.
Ostře sledovaný start zvládl lépe Verstappen, když se hned v první zatáčce agresivně prodral před Hamiltona a až do 25. kola se držel ve vedení. Poté přišla první zastávka v boxech pro nizozemského jezdce, který právě ve Španělsku jel svoji jubilejní stou Velkou cenu v barvách Red Bullu. Při pit stopu se však zdržel o něco déle, než plánoval. Mechanik totiž doběhl s levou zadní pneumatikou později, než měl. Ale i díky Ricciardově zastávce v boxech, která hrála do plánů Red Bullu, se nemusel bát tzv. overcutu od Mercedesu. Verstappen nadále zůstal v čele závodu.
Hamilton ale nic nevzdal a ve 43. kole zajel pro novou sadu pneumatik. Začal stahovat Verstappenův náskok a šest kol před cílem jej předjel. Konečné pořadí na „bedně“ tak vypadalo následovně: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas. Nizozemec měl bod navíc za nejrychlejší kolo závodu.
Konečné pořadí VC Španělska
1. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes)
2. Max Verstappen (NED/Red Bull) +15.841
3. Valtteri Bottas (FIN/Mercedes) +26.610
4. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +54.616
5. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +1:03.671
6. Daniel Ricciardo (AUS/McLaren) +1:13.768
7. Carlos Sainz (ESP/Ferrari) +1:14.67
8. Lando Norris (GBR/McLaren) +1 kolo
9. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +1 kolo
10. Pierre Gasly (FRA/Alpha Tauri) +1 kolo
11. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1 kolo
12. Kimi Räikkönen (FIN/Alfa Romeo) +1 kolo
13. Sebastian Vettel (GER/Aston Martin) +1 kolo
14. George Russell (GBR/Williams) +1 kolo
15. Antonio Giovinazzi (ITA/Alfa Romeo) +1 kolo
16. Nicholas Latifi (CAN/Williams) +1 kolo
17. Fernando Alonso (ESP/Alpine) +1 kolo
18. Mick Schumacher (GER/Haas) +2 kola
19. Nikita Mazepin (RUS/Haas) +2 kola 20. Yuki Tsunoda - DNF
Napínavé momenty nabídl i souboj týmu o pozici tzv. Best of the rest. Po McLarenu a Ferrari se do této skupiny stájí bojujících o třetí příčku za nedostižnými hegemony Mercedesem a Red Bullem začlenilo Alpine. O skvělé kvalifikaci Ocona již byla řeč, Alonso se však ve Španělsku potýkal s technickými problémy, a v Grand Prix na své domácí půdě dojel až 17., když za sebou zanechal pouze oba Haasy.
Velmi solidní závod zajel Charles Leclerc, který se se svým Ferrari držel na čtvrtém místě. Nevýrazný závod má naopak za sebou jeho týmový parťák Carlos Sainz jr., jenž jel svoji domácí Grand Prix. Sedmé místo pro něj určitě neznamenalo snový konec víkendu.
Ricciardo držel McLaren ve hře o zajímavé umístění, když Lando Norris neprožil zrovna povedený víkend, který ho v konečném důsledku stál třetí místo v průběžném pořadí šampionátu. Australan Ricciardo bral šesté místo, Norris osmé a navíc byl o kolo pozadu.
Nováček Yuki Tsunoda svým vyjádřením po neúspěšné kvalifikaci, kdy naznačil, že jeho stájový kolega Pierre Gasly má od Alpha Tauri k dispozici lepší vybavení, pořádně nadzvedl své týmové šéfy. Tsunoda před nedělním závodem zařadil zpátečku a za svá slova se omluvil. Na japonském jezdci je však evidentní frustrace ze série nepřesvědčivých výsledků. A všichni dobře víme, že Red Bull, jehož je Alpha Tauri záložním týmem, nemá příliš trpělivosti.
Jenže Tsunoda v osmém kole v zatáčce číslo 11 zůstal trčet na okraji trati a vystupoval ze svého monopostu se skloněnou hlavou. Na trať tak musel vyjet Safety car. Kvůli technických problémům se tak stal prvním a v konečném důsledku jediným pilotem, který musel ze závodu odstoupit.