V Japonsku vyhrál kvalifikaci úřadující mistr světa Max Verstappen, který se tím přiblížil obhajobě svého loňského titulu. O pole position však Nizozemec ještě mohl přijít, protože traťoví komisaři vyšetřovali Verstappenův incident s Landem Norrisem. Nakonec však mladý nizozemský pilot vyvázl bez trestu.
Jako druhý se do Velké ceny Japonska vyřítil Charles Leclerc, který nestačil na Verstappena o jednu setinu vteřiny. Třetí odstartoval Leclerův kolega z Ferrari Carlos Sainz jr. Čtvrté místo na startu zaujal Sergio Pérez, druhý pilot Red Bullu a páté Esteban Ocon z Alpine.
Jako šestý se na Suzuce odrazil Lewis Hamilton, sedmý Fernando Alonso a osmý parťák Hamiltona z Mercedesu George Russell. Startovní desítku zkompletovali devátý Vettel na Aston Martinu a desátý Norris z McLarenu.
Trať Suzuka byla bičována deštěm již dlouho před startem. Úřadující mistr světa neměl dobrý start, v těsném souboji s Charlesem Leclercem ale udržel vedoucí pozici. Piloti bojovali s viditelností kvůli povětrnostním podmínkám, hned v prvním kole vyletěl z trati Carlos Sainz jr. Závod hned v prvním kole skončil rovněž pro Alexe Albona, který měl problém s motorem.
Pierre Gasly si zase s sebou vezl reklamní panel. S řízením bojoval po startu také Sebastian Vettel, který po kontaktu s Alonsem vyletěl z trati. Do hodin se dostal také Guanyou Zhou z Alfa Romeo. Na trať hned v prvním kole vyjel safety car. Ve třetím kole zavlály červené vlajky a závod byl přerušen. Piloti zaparkovali v boxech a týmy čekaly na vhodný okamžik pro restart.
Piloti se do boxů vydali v tomto pořadí: Max Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Pérez, Esteban Ocon, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, George Russell, Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda, Mick Schumacher. Vzhledem k předpovědi počasí hrozilo, že toto pořadí na bodovaných pozicích bude trvalé.
Velkým tématem byl předčasný výjezd jeřábu na trať, naštvaný byl Pierre Gasly, který jej na trati potkal. Francouzský pilot, který včera oznámil, že se pro příští rok stěhuje z Alpha Tauri do Alpine, byl pořádně vyděšený. Zažili jsme tak nepříjemnou reminiscenci událostí právě ze Suzuky v roce 2014, na které kolidoval s jeřábem Jules Bianchi, jenž po několika měsících na následky této havárie zemřel.
Časový limit místo počtu kol
Piloti měli vyjet na trať padesát minut po startu. Závodní pole měl přivést safety car, všichni piloti mezitím v boxech přezuli na modrou sadu pneumatik do deště. Nakonec ale pořadatelé couvli a restart pod safety car byl odsunutý. Další pokus učinili o hodinu a čtvrt po původním startu. Vedení závodu mezitím přehodilo počítadlo z počtu kol na časový limit. Piloty čekalo okolo 40 minut závodu.
Sebastian Vettel i Nicholas Latifi ihned po restartu přezuli na pneumatiky do přechodných podmínek.
Vzhledem k množství vody, které se v tu chvíli nacházelo na trati, to byl opravdu velký risk. Navíc se oba dva piloti málem srazili při výjezdu od mechaniků. FIA proto začala vyšetřovat toto nebezpečné vypuštění. Dalšími piloty, kteří zvolili nový druh obutí byli Lando Norris a Valtteri Bottas. Na časech Vettela i Latifiho bylo vidět, že přechodné pneumatiky fungují.
Po těchto zprávách zamířili do boxů i Verstappen, Leclerc a Pérez a další, v boxech bylo velmi čilo a zmatek. Nezvládli to především u Mercedesu, kde George Russell přišel o velkou spoustu času.
„To bylo nejhorší rozhodnutí,“ křičel naštvaně britský pilot do vysílačky při komunikaci se svojí stájí.
Posledními piloty, kteří ještě nezměnili pneumatiky, byli Fernando Alonso, Daniel Ricciardo, Mick Schumacher a Guanyou Zhou. Schumacher dostal do sluchátek zprávu o tom, ať zatím nečeká zastávku pro nové gumy, že stratégové čekají na safety car. Po dalším kolem již Schumacher a Zhou zůstali posledními piloty na trati s pneumatiky do silného deště. Když zbývalo 31 minut do konce, trpělivost došla i v Alfa Romeo a přezuli monopost Guanyou Zhoua.
Půl hodiny před koncem limitu bylo čelo opět stejné jako po restartu – na prvním místě Max Verstappen, na druhém Charles Leclerc a třetí Sergio Pérez. Na čtvrtém místě se držel Ocon, pátý byl Hamilton a šestý Mick Schumaer na pneumatikách do mokra, který značně ztrácel a předjížděli jej další a další piloti.
„Očekáváme, že už se povětrnostní podmínky nebudou měnit do konce závodu,“ oznámili Danielu Ricciardovi z McLarenu.
Agresivní Leclerc
George Russell zhruba čtvrt hodiny po restartu začal svým mechanikům hlásit problémy s brzdami. Podle něj to byl podobný problém jako měl týden předtím v Singapuru. Mladý Brit se plácal v tu chvíli na 12. pozici. S nějakými problémy se nejspíš potýkal i Charles Leclerc, který na druhém místě ztrácel už přes 7,5 vteřiny na vedoucího Verstappena.
13 minut před koncem limitu byly nejzajímavějšími okamžiky souboje Lewise Hamiltona a Estebana Ocona. Výrazně však odhalily problémy Mercedesu s rychlostí na rovinkách, Ocon odolával.
Deset minut do konce bylo pořadí na bodovaných pozicích následující: Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Russell, Latifi a Norris. Verstappen měl už přes 17 vteřinový náskok na čele. O body na 11. a 12. místě se snažili Daniel Ricciardo s Kevinem Magnussenem.
Osm minut do konce zbývalo, když Alonso zajel překvapivě do boxů a ze sedmého místa spadl na desáté. Na mnoha monopostech bylo vidět, že mají velmi opotřebované pneumatiky a piloti měli náročnější řízení.
Zkušenému Španělovi se risk vyplatil a dvě a půl minuty před koncem již byl na osmém místě a zajížděl výborné časy. Verstappen se ptal, zda má zajet do boxů pro nové pneumatiky. Jeho inženýr mu odpověděl, že nikoliv.
Poslední minuta závodu byla ve znamení boje o druhé místo mezi Charlesem Laclercem a Sergio Pérezem. Pilot Red Bullu ale Monačana nedokázal předehnat i proto, že Leclerc špatně projel zatáčku a poté ještě Péreze zablokoval na cílové rovince. Lítý souboj sváděli do posledních momentů i Ocon a
Hamilton. Ale ani sedminásobný mistr světa nebyl úspěšný ve své snaze. Ještě však bylo potřeba počkat na rozhodnutí o tom, zda Leclerc za své chování v posledních zatáčkách závodu dostane trest.
Leclerc skutečně dostal pětivteřinovou penalizaci za opuštění trati, které mu přineslo závodní výhodu. Propadl se tak na třetí místo a díky tomu se po započtení plného počtu bodů stal Max Verstappen mistrem světa.
Konečné pořadí VC Japonska (28 kol)
1. Max Verstappen (NED/Red Bull)
2. Sergio Pérez (MEX/Red Bull) +27.066
3. Charles Leclerc (MON/Ferrari) +31.763
4. Esteban Ocon (FRA/Alpine) +39.685
5. Lewis Hamilton (GBR/Mercedes) +40.326
6. Sebastian Vettel (GER/Aston Martin) +46.358
7. Fernando Alonso (ESP/Alpine) +46.369
8. George Russell (GBR/Mercedes) +47.661
9. Nicholas Latifi (CAN/Williams) +1:10.143
10. Lando Norris (GBR/McLaren) +1:10.782
11. Daniel Ricciardo (AUS/McLaren) +1:12.877
12. Lance Stroll (CAN/Aston Martin) +1:13.904
13. Yuki Tsunoda (JAP/AlphaTauri) +1:15.599
14. Kevin Magnussen (DEN/Haas) +1:26.016
15. Valtteri Bottas (FIN/Alfa Romeo) +1:26.496
16. Guanyou Zhou (CHN/Alfa Romeo) +1:27.043
17. Pierre Gasly (FRA/AlphaTauri) +1:28.091
18. Mick Schumacher (GER/Haas) +1:32.523
Neklasifikovali se:
Carlos Sainz jr. (ESP/Ferrari), Alexander Albon (THA/Williams)
Zdroje: F1, Sky Sports

Verstappen vykročil za obhajobou titulu vítězstvím v kvalifikaci
V sobotní kvalifikaci na Velkou cenu Japonska si úřadující světový šampion F1 Max Verstappen na Red Bullu vyjel letošní pátou...

Gasly se přesune do Alpine, de Vries zaujme jeho místo v AlphaTauri
Skládačka jménem jezdecké obsazení pro příští sezónu Formule 1 už je téměř kompletní. Při Velké ceně Japonska se potvrdily...

My hráli čistě, upozorňuje Lewis Hamilton na možný podvod Red Bullu
Napětí v paddocku se stupňuje. Jak moc zpochybní chystaná zpráva Mezinárodní automobilové federace FIA o dodržování...