Nejprve to vypadalo, že se George Russell jde podívat, jestli Valtterimu Bottasovi něco není. Nejspíš taky zprvu šel, ale když viděl, že je Fin v pořádku, spustil: „Cos to vyváděl? Chtěl jsi nás zabít?“
Pak mu posměšně bouchl do helmy, zatímco Bottas mladému Britovi ukázal prostředníček.
Největší nehoda druhé Velké ceny letošní sezony v Imole se dohrávala ještě dlouho po závodě.
Co se přesně stalo?
Jelo se zrovna 33. kolo Velké ceny Emilia Romagny, mokrá trať v Imole pomalu vysychala, ale zdaleka nebyla suchá úplně.
Russell, jeden z největších talentů současné F1 a pilot akademie Mercedesu, právě útočil na devátou příčku Valtteriho Bottase. Vybral si pro to prakticky jediné místo, kde se dá díky systému DRS na Imole předjíždět.
„Viděl jsem ho, jak se blíží už na začátku roviny, a sledoval jsem, že se následně posunul i doprava. Ze záznamů, které jsem viděl, je jasné, že jsem mu nechal prostor pro dvě auta. On ale místo toho ztratil kontrolu a narazil do mě. Vůbec tedy nechápu, proč tak vyváděl, protože to byla jasně jeho chyba,“ citoval Bottase server Autosport.com.
Upřímně, místo pro dvě auta tam rozhodně nebylo.
Naopak Bottas v rychlosti kolem 300 kilometrů za hodinu lehce uhnul svým monopostem doprava, čehož se Russell lekl. Jeho pravé kolo to vyneslo na mokrou trávu a bylo hotovo.
Monopost se roztočil, vlétl do toho Bottasova a oba piloti po nárazu do bariér skončili v kačírku.
„Byl to ošklivý incident. Navíc nebyl vůbec nutný. Neměli spolu teď zrovna přátelský rozhovor. Abyste ale tančili tango, musíte na to být dva. Možná je to chyba 50 na 50, nebo 60 na 40... Jen nevím, kterým směrem,“ řekl i šéf Mercedesu Toto Wolff.
Později ale naznačil, že „Russell se má pořád hodně co učit.“
Ten s tím nejdřív vůbec nesouhlasil.
Podle něj byla chyba jasně na straně zkušeného Fina. Mluvil také o gentlemanské dohodě, kterou spolu závodníci mají a podle které nemají na poslední chvíli měnit směr v momentě, kdy ten za vámi využívá systém DRS. Vždyť v takovou chvíli se oba piloti řítí 300kilometrovou rychlostí.
„Byl mezi námi masivní rozdíl v rychlosti. Vytáhl jsem se z větrného pytle, a když jsem vyjel zpoza něj, Valtteri se velmi lehce pohnul, což mě dostalo mimo stopu na mokrý povrch. Na suchu je to ještě v pohodě, ale ne na takto vlhké trati. Musíte proto respektovat i tyto podmínky. Ptal jsem se ho tedy, jestli se nás pokoušel zabít, protože jsme jeli oba neuvěřitelně rychle,“ řekl pro BBC Russell. „Podobná taktika už tu byla, proslavil ji v roce 2015 Verstappen a jezdci pak uzavřeli gentlemanskou dohodu, že se to nebude dělat, protože je to extrémně nebezpečné.“
Za Russella se postavil i Ross Brawn, ředitel F1.
„Imola je úzká, nikde není moc místa. K tomu připočtěte mokrý trávník na obou stranách trati a začne být skutečně velmi složité předjíždět. Řekl bych, že Valtteri trochu uklouzl křížem přes trať a Georgovi prostě nezbylo místo,“ řekl Brawn.
V pondělí už byl přece jen smířlivější i Russell, byť svou chybu nejprve naplno neuznal.
„Dalo se tomu vyhnout? Určitě. Byla to chyba Valtteriho? Asi ne. Mohl udělat víc? Možná. Byla to moje chyba? Způsobil jsem kolizi tím, že jsem na trávě dostal smyk. Ale bylo chybou do toho jít? Absolutně ne. Musel bych být hlupák, abych dal nohu z plynu dolů,“ nechal se slyšet mladíček.
Nakonec ale zřejmě prošel mladý jezdec procesem, který vyústil v plnohodnotné uznání vlastní chyby a omluvu. V delším textu, který zveřejnil na svém Instagramu, přiznal, že se nechal unést emocemi a že za nehodu přijímá plnou odpovědnost. "Omlouvám se Valtterimu, mému týmu a každému, koho moje jednání zklamalo. Nejsem takový a očekávám od sebe víc, stejně jako ode mě očekávají víc ostatní. Dostal jsem několik tvrdých lekcí tento víkend a díky těmto zkušenostem z nich vyjdu jako lepší jezdec i lepší člověk," napsal mimo jiné Russel.
Jeho vyčerpávající omluvu ocenil dokonce i Lewis Hamilton, který mu pod příspěvek napsal: "Síla pochází ze zranitelnosti. Když neuděláš chybu, nemůžeš se z ní poučit. Respekt za přijetí odpovědnosti."
Stevardi každopádně na incidentu neshledali nic proti pravidlům, podle nich šlo o běžný závodní incident a nikoho za něj trestat nebudou.