K osudnému momentu nedělního závodu F1 v Monze vedly dvě zastávky v boxech. Jako první zajel na výměnu pneumatik Max Verstappen, jeho týmu se ale pit stop nevydařil, trval přes 11 sekund. To se stalo ve 24. kole závodu.
O dvě kola později, tedy ve 26. kole, zajel do boxů také Lewis Hamilton. Ani jeho tým si s výměnou pneumatik neporadil zrovna nejlépe, sedminásobný mistr světa strávil v péči svých mechaniků 4 sekundy.
Tyto dvě boxové zastávky svedly oba dva rivaly, kteří soupeří o titul mistra světa, na trať ve stejný čas. Hned v první zatáčce si to oba jezdci hodlali rozdat kolo na kolo, ani jeden nebyl ochotný uhnout. Když ale formule Maxe Verstappena najela levou stranou na obrubník, vystřelilo ji to na monopost Lewise Hamiltona, po kterém se na trati a následně mimo ni projela.
Z opakovaných záběrů a fotografií je evidentní, že svou významnou roli sehrál ochranný systém "Halo", tedy konstrukce, kterou mají piloti okolo kokpitu. Tento ochranný systém připomíná svým tvarem a umístěním nad hlavami jezdců svatozář, jak se mu také říká (Halo znamená v angličtině svatozář). A právě svatozář dnes ochránila Lewise Hamiltona, nad jehož hlavou se projelo pravé zadní kolo formule Maxe Verstappena.
Stejný pohled na věc má také Lewis Hamilton, který pro BBC řekl: "Díky Bohu za svatozář, která mě zachránila, a zachránila můj krk. Jsem nesmírně vděčný, že jsem pořád tady. Cítím se požehnán, že na mě dnes někdo dával pozor."
V podobném duchu se šestatřicetiletý Brit vyjádřil také na Instagramu. Postěžoval si "pouze" na bolest krku, který nárazem hodně utrpěl. Jinak se ale podle svých slov cítí dobře.
"Svatozář dnes Lewisovi rozhodně zachránila život," přidal svůj pohled na věc také Toto Wolff, ředitel Mercedesu.
Paradoxem osudu je, že před tím, než byla "svatozář" jako nový ochranný prvek před třemi lety ve Formuli 1 zavedena, byl k ní právě Lewis Hamilton skeptický. Označoval ji tehdy za "nejhůře vypadající modifikaci v historii sportu". Poté, co se stala nedílnou součástí závodních monopostů, na ni ale postupně měnil názor.
"Nemyslím si, že jsem někdy dříve byl udeřen do hlavy autem. A je to pro mě docela velký šok. Riskujeme, a teprve když něco takového zažijete, pak teprve dostanete šok z toho, jak se díváte na život a jak křehcí všichni jsme," dodal Hamilton pro BBC.
O tom, kdo podle něj kolizi zavinil, Lewis Hamilton nemluvil.
To Max Verstappen po závodě na Instagramu naznačil, jak se na vzájemnou kolizi dívá.
"Incidentu by se dalo zabránit, kdybych mi zbylo dost místa, abych mohl projet zatáčkou. K tomu ale potřebujete dva lidi a mám pocit, že jsem byl vytlačen."
"Když spolu závodíte, takové věci se mohou stát. Bohužel," dodal smířlivěji Verstappen.
Z těchto vyjádření, ale také z původních vyjádřeních některých komentátorů F1 se mohlo zdát, že se celý nešťastný moment vyřeší jako závodní incident. A pojede se dál, obrazně i doslova.
Tři hodiny po skončení závodu ale přišel verdikt stewardů F1, kteří celý incident vyšetřovali. Výsledkem byla penalizace pro třiadvacetiletého Maxe Verstappena, který se za dva týdny v Rusku posune na startu o tři příčky dozadu. Právě Verstappena totiž stewardi označili za viníka nehody.
Na tento verdikt reagoval před vydáním tohoto textu pouze Lewis Hamilton, který pro BBC řekl: "Jsem na stewardy hrdý. Vytváří to precedens, a je důležité pro náš vývoj dopředu, pro bezpečnost jezdců, aby byla zavedena pravidla."
Velká cena Ruska se pojede za dva týdny na okruhu v Soči. Do konce šampionátu zbývá osm závodů, Max Verstappen aktuálně vede před Lewisem Hamiltonem o pouhých pět bodů.

McLaren se dočkal vítězství po devíti letech! V Monze získal senzační double
Dříve úspěšná a dominantní stáj před lety vyklidila svoje místo v poli vítězů a ve Formuli 1 ji nahradili jiní. Jenže dnes se...

Mick Schumacher: Otec je nejlepší jezdec F1 všech dob, ať už Hamilton dokáže cokoliv
Můžete o tom pochybovat, můžete o tom vést spory, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat. Něco podobného jako by...

Hamilton nezvládl sprint a v Monze odstartuje čtvrtý. Verstappen má další pole position
Podruhé v této sezoně i v historii F1 se místo klasické kvalifikace do hlavního závodu jel takzvaný sprint. Krátký a rychlý...