Letošní VC Austrálie se měla uskutečnit v Albert Parku v Melbourne od 19. do 21. listopadu. Kvůli problémům s koronavirem se však organizátoři rozhodli pro její zrušení. Vedení závodů nyní horečně shání náhradu.
V roce 1991 se však Velká cena Austrálie jela v Adelaide. Trať byla na dnešní poměry velmi krátkou – jedno kolo měřilo necelých 3,8 kilometrů. Nedělní závod byl na programu 3. listopadu 1991. Městský okruh v australské metropoli měl pověst velmi náročného a nevyzpytatelného okruhu.
Den před závodem si pole position u protinožců vyjela legenda Formule 1 Ayrton Senna. Ještě před závodem přišel o jednoho ze svých největších rivalů, francouzského pilota Alaina Prosta, který se nelichotivě vyjádřil o svém voze a u Ferrari dostal padáka. V monopostu italské stáje jej tak pro australský závodní víkend nahradil Gianni Morbidelli, testovací jezdec Ferrari.
Už od brzkého rána městský okruh v Adeilaide bičoval těžký déšť. Spousta pilotů tak měla problém na mokru zvládat své vozy. Páté kolo vyústilo ve velkou bouračku, která po sobě na povrchu trati zanechala mnoho úlomků a trosek. Maršálové zběsile mávali žlutými varovnými vlajkami, piloti se museli vyhýbat pozůstatkům ostatních vozů, pro které už závod skončil.
Oranžové Štýrsko: Verstappen znovu dominoval, Norris senzačně třetí
Dva víkendy po sobě se cirkus Formule 1 usadil na rakouském okruhu ve Spielbergu. Na domácí trati stáje Red Bull Racing si...
Na mokru měla problémy i jiná brazilská legenda královny motorsportu – Nelson Piquet. Jeho monopost se roztočil a slavný Brazilec vyjel z trati, nakonec však tuto ztrátu vyrovnal a dojel si pro konečné čtvrté místo. Jednalo se o jeho poslední závod v kariéře.
Zraněný Mansell a naštvaný Senna
Na čele závodního pole mířil za dalším vítězstvím Ayrton Senna, následovaný svým stájovým kolegou Gerhardem Bergerem a Nigelem Mansellem na Williamsu. Manselovi se podařilo předjet Bergera, jenže vzápětí havaroval. Berger ztratil vládu nad svým vozem jen o chvilku později a několikrát po sobě nekontrolovaně klouzal po promáčené trati.
Senna zuřivou gestikulací vymáhal zastavení závodu. V takovýchto podmínkách se skutečně závodit nedalo. A traťoví komisaři dali trojnásobnému mistrovi světa za pravdu po pouhých 24 minutách "závodění". Nakonec Mansell nepřišel o své druhé místo, stejně tak Berger o třetí, i přesto, že oba bourali a nenávratně poškodili své monoposty.
„Bylo to jak špatný vtip. Všude byly trosky,“ rozezleně vykládal Mansell klubku novinářů. Poté zamířil na preventivní prohlídku do nemocnice, lékaři si chtěli být jistí, že si neponese žádné následky své havárie.
Na stupních vítězů tak místo tradičních tří pilotů mohli diváci vidět pouze dva jezdce McLarenu – Ayrtona Sennu a Gerharda Bergera. Mansell byl tou dobou v péči lékařů. Jelikož se neodjely tři čtvrtiny závodu, jezdcům se rozdělovala poloviční dotace bodů. I přesto mohli v McLarenu slavit, protože si díky Sennově vítězství a Bergerově třetímu místu zajistili Pohár konstruktérů.
Senna ale nebyl spokojený. „Nepovažuji to za závod. Bylo to jen o tom, zůstat na trati a nemělo smysl se snažit jet rychle,“ soukal ze sebe vítěz nejkratšího závodu v historii Formule 1.
Emoce v Rakousku: Frustrovaný Räikkönen, nadávající Leclerc
Uplynulá Velká cena Rakouska ukázala mnohé. Mimo jiné to, že Formule 1 před tribunami narvanými fanoušky je zkrátka zážitek...