Když cyklistický magazín CyclingNews představoval sedm nejrychlejších mužů letošního Gira, nemohl opomenout Petera Sagana. Kolik spurtů zvládne a dokáže zaútočit na zelený trikot pro vítěze bodovací soutěže? Nebo se snad rovnou dokáže v úvodní fázi obléknout do maglia rosa?
Až do sezony 2020 se Peter Sagan Giru vyhýbal. Nezapadalo do jeho sezony postavené na jarních klasikách, červencové Tour de France a podzimu ve znamení Vuelty a světového šampionátu. Teprve změna závodního kalendáře kvůli pandemii covidu-19 jej poslala na italské etapy. Místo v květnu až v říjnu.
Víkend na Giru
Sobota
Turín - individuální časovka (8,6 kilometru)
Neděle
Stupinigi - Novara (179 kilometrů)
Svou premiéru prožil ve třiceti letech, ve své jedenácté sezoně mezi světovými profesionály. A kdyby nebyl zrušen jeho oblíbený etapák v Kalifornii, který byl jeho tradiční klíčovou přípravou před Tour de France, oželil by květnové Giro o tentokrát.
Caleb Ewan z Lotta, Elia Viviani z Cofidisu nebo navrátilec do pelotonu Dylan Groenewegen ze stáje Jumbo-Visma. To je podle odhadů trojlístek soupeřů, kteří budou Saganovi nejvíce komplikovat závěry sprinterských etap.
Jenže Peter Sagan má jeden trumf. Zásadní. Nemusí spoléhat jen na hromadné dojezdy.
Když při své první účasti na Giru nasbíral postupně ve druhé, čtvrté a sedmé etapě druhé místo, zkusil to jinak. V desáté etapě předvedl něco, o čem se bude mluvit ještě hodně let. Něco, co je hodno skutečného šampiona.
Cestou do Tortoreta se vydal do úniku, ve kterém osamoceně zvládl jak závěrečné v průměru téměř třináctiprocentní stoupání, tak zbylé kilometry za vrcholem. Nikdo ho nechytil. Ten den Peter Sagan zvládl 177 kilometrů průměrnou rychlostí 43,9 kilometru v hodině, a když se chlubil tou nejvyšší dosaženou, bylo to 84,3 kilometru v hodině. Den nato navíc zase přidal druhé místo ve spurtu.
Deceuninck-QuickStep, Movistar a Israel Start-Up. Hned tři týmy, které budou Sagana sledovat poté, co se provalilo, že se nedohodne se stávajícím týmem Bora na nové smlouvě. I když nesmí Sagan do 1. srpna s případnými zájemci jednat o novém kontraktu, ani jejich zájem komentovat, je jasné, že už během Gira se okruh potenciálních kandidátů rozšíří.
A to bez ohledu na to, jestli dokáže předvést podobný husarský kousek jako loni 13. října, kdy zaskočil naprosto všechny.
„O svou budoucnost se vážně nebojím,“ tvrdí proto Sagan ještě před dnešním startem závodu. „Mám na výběr a mám čas se rozhodnout.“
Poprvé může svou bezstarostnost ukázat už při dnešní úvodní krátké časovce, ale tu pravou šanci dostane v neděli, kdy se očekává hromadný dojezd do Novary.