Až 110 tisíc lidí se může v nedělním závodě vměstnat na tribuny okruhu Hermana Rodrigueze poblíž Mexico City. Favorit drtivé většina z nich je jasný – Sergio „Checo“ Pérez, toho času závodící ve stáji Red Bull. Bez přehánění národní hrdina, jeho tvář se v Mexiku na vás směje snad ze všech reklamních plakátů a billboardů.
Mexičané dosud neměli velké štěstí v F1. V době, kdy dnes dvaatřicetiletý Sergio Pérez začínal svoji závodní dráhu, byly vzpomínky na mexickou Velkou cenu už minulostí. Než Sergio Pérez debutoval v roce 2011 ve Formuli 1, posledním Mexičanem, co závodil na okruzích v královské třídě motorsportu, byl Héctor Rebaque v roce 1981.
Cílem téměř všech mladých mexických pilotů je některá ze závodních sérií v Severní Americe – NASCAR nebo IndyCar. Na začátku nového milénia byla F1 vzdálenou nepříliš prozkoumanou oblastí kdesi za velkou louží.
Přesto si Sergio Pérez umanul, že se do Formule 1 dostane. „Vždycky jsem se chtěl prosadit v Evropě. Podle mě zde jezdí ti nejlepší piloti ze všech,“ popisoval po letech závodník se zkušenostmi ze Sauberu, McLarenu a Force India (později přejmenované na Racing Point a nyní Aston Martin).
Obří šok
V patnácti letech se kvůli svému snu odhodlal k odvážnému kroku. Bez rodiny, bez kamarádů a bez znalosti jazyka se přestěhoval do Německa. Jeho kariéru mu pomáhal financovat jeden z nejbohatších lidí světa Carlos Slim. Přesun do Německa ale vyšel především díky šéfovi Checovy tehdejší stáje Escuderia Telmex Jimmymu Moralesovi. Peréze zařadili do svého programu pro vývoj mladých jezdců a poskytli mu potřebné peníze na cestu a živobytí v Evropě.
„V té době v Mexiku F1 nikoho nezajímala a nikdo o ní nevěděl. Koukali na mě jako na blázna. Žádal jsem o částku, která byla na mexické poměry absolutně nezvyklá,“ vzpomínal Pérez. Dohromady bylo potřeba získat na rok okolo 100 tisíc dolarů.
„Neměli jsme na rozhazování. Rozpočet jsme měli akorát na to, abych se dostal do Evropy a mohl závodit. Bylo by ideální, kdyby tam někdo kvůli mému věku byl se mnou, ale na to prostředky nezbyly. Lidé si o mě většinou myslí, že jsem všechno dostal a měl umetenou cestičku. Ale já musel neskutečně dřít, abych vůbec přežil,“ vysvětlil zkušený pilot.
Bez přátel, bez rodiny a v zemi, kde je úplně jiné podnebí a zvyky. To by zamávalo s kdekým.
„Můj život se úplně otočil. Byl to velký šok. Ale bojoval jsem. Věděl jsem, že kdybych to vzdal a vrátil se do Mexika, už bych se nikdy do Evropy nepodíval.“
Válka v UFC. Dagestánci bojují s Čečenci, uklidňuje je diktátor Kadyrov
Mají se chovat jako bratři a jako dobří věřící. Místo toho v zákulisí UFC už nějakou dobu zuří nevyhlášená válka mezi...
V hlavní roli Lewis Hamilton. Šampion Formule 1 míří do Hollywoodu
Hned dva ambiciózní filmové projekty stojí před Lewisem Hamiltonem, který do svého podnikatelského portfolia zařadil právě...
Nevydařená zkouška
Sergio Pérez podepsal smlouvu s Red Bullem před loňskou sezonou. Jeho angažování bylo překvapením, neboť v Red Bullu většinou sází na absolventy své jezdecké akademie, kterou vede Helmut Marko.
Scházelo přitom málo, a Sergio Pérez by se v akademii Red Bullu ocitl.
„Měl jsem jeden test, kdybych ho zvládl, byl bych v akademii Red Bullu. Domluvili mi to přes moji stáj Escuderia Telmex, byla to zkouška pro šampionát F3. Pozvali nás někam do Portugalska, už si nevzpomínám kam,“ vybavil si Pérez.
Na mladíky peroucí se o šanci na výsluní dohlížel tehdy sám Helmut Marko. A jeho pohled je skutečně nesmlouvavý. Dal by se to shrnout do věty: „Zajeď dobrý čas a bez výmluv“.
„Víceméně šlo o to, kdo zajede nejlepší čas na kolo. Neměl jsem dobře nastavenou sedačku, neustále jsem si koleny narážel do volantu. Tak jsem si řekl, že to nějak přežiju, v boxech si nechám sedačku upravit a vyjedu znovu na trať. Jenže žádná druhá šance už nepřišla, měl jsem jen tuhle jednu jízdu. Typický Helmut a jeho je mi úplně jedno, kvůli čemu jsi nezajel ideální čas,“ odkryl po letech Pérez.
Sergio se nakonec do F1 dostal díky úspěšné sezoně v F2, kde skončil druhý. To ho vyneslo do Sauberu, ve kterém strávil dvě sezony. V roce 2013 si odkroutil špatnou sezonu v McLarenu. Od roku 2014 do roku 2020 závodil ve stáji Force India/Racing Point. V té době si připsal i své první vítězství v F1 v Bahrajnu. O rok později podepsal s Red Bullem a přidal další vítězství.
Podaří se Checovi splnit sny svých fanoušků a po loňském pódiovém umístění získá v neděli při Velké ceně Mexika trofej?
Zdroj: RaceFans, GP Racing
Putin začleňuje ukrajinské kluby do 'velké fotbalové rodiny celého Ruska'
Už od příští sezony budou podle prezidenta Vladimira Putina působit fotbalové kluby z okupovaných oblastí Ukrajiny v ruských...
Fotbalový šampionát straší velbloudí chřipka. Je smrtelná, varují odborníci
Neexistuje účinná vakcína a není dostupná léčba. Vláda Velké Británie přidala k dosavadním doporučením před fotbalovým...