Zprávy o tom, že Spojené arabské emiráty budují v okolí Abú Dhabí umělé kopce kvůli světovému šampionátu v silniční cyklistice v roce 2028, zněly dlouho jako přehnaná spekulace.
Jenže když belgický sprinter Tim Merlier nedávno připomněl, že „každý rok vidím, jak je ta hora vyšší a vyšší“, rozhořela se debata naplno. Podle jeho slov se na stoupáních, která se objevují během etapáku UAE Tour, neustále pracuje a jejich parametry se viditelně mění.
Sprinteři nemají duhový dres z mistrovství světa od roku 2017, kdy Slovák Peter Sagan získal své třetí vítězství, a jejich šance na titul se s každým dalším náročným šampionátem vzdaluje. Pokud by se potvrdilo, že v Emirátech přetvářejí krajinu tak, aby zvýhodnili vrchaře, logicky by to nahrávalo místnímu oblíbenci – dvojnásobnému mistrovi světa Tadeji Pogačarovi. A právě to je jádrem nespokojenosti.
Nejhlasitějším kritikem se stal ředitel francouzského týmu Groupama–FDJ Marc Madiot. „Nejsem žádný ekologický fanatik, ale existují základní principy a pravidla, která je třeba respektovat. Pokud se skutečně dostaneme do takové situace, je to katastrofa pro náš sport.“
Madiot připomněl, že světový šampionát má být přidělován podle předem jasných kritérií a že úprava terénu s cílem ovlivnit výsledky závodu je za hranou toho, co by měla Mezinárodní cyklistická unie UCI akceptovat.
Podle dostupných informací se rozšiřuje například stoupání Al Wathba. V roce 2023 měřilo 1,4 kilometru se sklonem 6 procent. V sezoně 2026 má mít dva kilometry a interní dokumenty údajně počítají s téměř čtyřkilometrovou verzí do roku 2028. Na ostrově Hudayriyat vznikají další náročné umělé sjezdy a výjezdy, některé s průměrným sklonem až deset procent. V praxi by tak šampionát, který měl být původně otevřenější i pro sprintery či odvážné klasikáře, mohl zcela změnit charakter.
Madiot v této souvislosti varoval: „Jsme v bodě zlomu, v tom, čím by sport měl být, nebo ještě může být.“ Podle něj musí mezinárodní federace znovu převzít kontrolu, protože stávající trend vede k riskantnímu precedentu. Jeho obavy sdílí i další lidé z pelotonu, i když ne všichni si dovolí veřejně mluvit tak ostře. Představa, že by se závody nejvyšší úrovně začaly přizpůsobovat zájmům jednotlivých týmů, sponzorů či pořadatelů, vyvolává mezi cyklisty nervozitu.
Zatím není jasno, jak bude finální trať šampionátu vypadat. Dojezd na ikonický Jebel Hafeet s parametry 10,9 km a 6,7 procenta UCI zamítla, aby zachovala vyváženost šampionátu. Jenže pokud umělé hory nahradí ty skutečné, mění se pravidla hry. A jak upozorňuje Merlier, nejde o kosmetické změny.
Zdroj:
https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/uae-artificial-mountain-suits-pogacar/