Profesionální silniční cyklistika prý čelí zásadnímu problému: finanční model sportu je nevyvážený a týmy, jezdci i pořadatelé hledají způsoby, jak si zajistit v příštích letech stabilní příjmy.
Jérôme Pineau, bývalý profesionální jezdec a sportovní ředitel, v podcastu Grand Plateau otevřeně přiznal: „Velmi se obávám o svůj sport.“
Vysvětluje to situací ve francouzské cyklistice, která letos byla dramatická: zánik týmu Arkéa B&B Hotels, sestup Cofidisu z World Tour a ztráta hlavního sponzora týmu TotalEnergies. Přestože mladí jezdci jako Paul Seixas, Paul Magnier či Kévin Vauquelin září, celkové prostředí je podle něj neudržitelné.
„Dnes jsme v systému ultra bohatých jezdců, ale peníze se moc nevydělávají. Cyklistika se tím ničí,“ tvrdí s narážkou na dominantní éru Tadeje Pogačare a jeho rekordní výdělky.
Podle něj problém spočívá zejména v nedostatku redistribuce finančních prostředků – televizní a mediální práva, vstupné či poplatky za VIP služby zůstávají hlavně v rukou organizátorů, zatímco týmy podle něj nedostávají spravedlivý podíl. Pineau proto navrhuje: „Privatizujme posledních pět kilometrů Alpe d'Huez, vybírejme vstupné, mějme placené zóny VIP, vytvořme něco, co vydělá peníze!“
Jeho názory doplňuje Marc Madiot, bývalý vítěz etap na Giro d'Italia a dlouholetý ředitel týmu Groupama-FDJ, který ale zdůrazňuje nutnost udržet cyklistiku přístupnou veřejnosti. „Jsem pro volný přístup, jsme posledním velkým sportem, který je zdarma. To je jedna z našich silných stránek.“ Přesto je i podle něj nutné hledat rovnováhu mezi jezdci, týmy a organizátory a vytvořit spravedlivější systém financování.
Oba experti se shodují: bez regulací, sdílení mediálních výnosů a nových příjmových toků jako jsou VIP zážitky nebo zpoplatněný digitální obsah, se propast mezi giganty, jako je právě Pogačarova formace UAE Emirates, a menšími týmy bude stále zvětšovat. „Kromě emírů a státních sponzorů je dnes obtížné se prosadit v pelotonu,“ obává se Madiot, že i nadále budou hrát prim týmy financované vládami z Blízkého východu.
Zdroj: