I lhát se musí přesvědčivě. Natrénovat si to můžete snadno

Ilustrační foto | Foto: shutterstock.com

Pravdu neříká každý. I několikrát denně. Pokud ale nechcete být usvědčeni z toho, že si vymýšlíte, musíte svému stylu sdělování nepravd přidat na přesvědčivosti. Anebo: nelhat!

Jestli se právě chcete ohradit, že vy tedy mluvíte vždy jen pravdu, pak lžete. Protože každý člověk denně až v řádu několika desítek z úst vypustí něco, co pravdou není. A může to být lež o vlastní hmotnosti, o tom, kolik času doopravdy trávíte na tréninku, i o tom, že vám buchta od kolegyně opravdu chutná. A pak jsou samozřejmě velké lži týkající se zdraví, nevěry, dalších aspektů života. Pro lži obecně platí, že čím častěji jsou opakovány, tím hodnověrnějšími se stávají. Tedy stokrát pronesete, že sportujete třikrát týdne, i když jde o aktivitu provozovanou jen třikrát ročně… A nakonec tomu uvěří nejen vaše okolí, ale také vy sama. Na opakování nepravd a polopravd je koneckonců založený také marketing nejrůznějších značek. Tak často a stále dokola v nejrůznějších kampaních opakují, co jejich spotřebitelé chtějí a potřebují slyšet, až se daná informace stane faktem. Tato technika se nazývá efektivním opakováním informacím, které nakonec prostoupí do mozku spotřebitele tak, že jim věří. Ale zpět ke lhaní v běžném lidském životě, to odborné je dobré nechat odborníkům. 

Dávat najevo své emoce je žádoucí, jděte s dobou

Chcete dát najevo radost, to, že vám na druhém záleží, případně že se těšíte z něčeho, co vás právě potkalo? Přesně takové chování je znakem ...

Obecně platí, že lidé mají rádi příběhy. Zdroje a další podklady na základě kterých si může mozek ověřit, že se jedná o pravdu. Je tedy rozdíl mezi tím, když řeknete: Chodím pravidelně běhat, nebo větou: Mám kamarádku, se kterou chodím pravidelně běhat. Co na tom, že vaši známou nikdo nezná, z věty a situace najednou vyplývá jeden hodnověrný svědek – a to už se počítá. 

Právě taková fakta přesvědčují troho, komu lžete, že se jedná o pravdu. Takže můžete kolegyni chválit sukni, když svou nepravdu podpoříte tím, že jste se na chodbě setkali s dalším kolegou, který tvrdil totéž, rozhodně nikomu neublížíte. Majitelka sukně příšerné jistě nepoběží do vedlejšího oddělení, aby si ověřila, co o její sukni pronesl zmiňovaný kolega a vy třeba, díky této lži získáte výhodu, o kterou už tak dlouho usilujete.

Naučte se mluvit tak, aby to vylepšilo vaši image a přineslo úspěchy

Odborníci se shodují na tom, že motivační řeči, stejně tak optimistický tón, vedou k jedinému. Pokud jej budete používat pravidelně, budete na ...

Se sportem je to stejné. Lidé velice často lžou, nebo upravují svoje výkony tak, aby s nimi byli spokojeni nejen oni, ale aby byly taktéž prezentování hodné. V praxi to znamená, že tu si přidáte kilometru, tu několik tisíc kroků na krokoměru, jindy počet zvednutých kilogramů. A vždy můžete říci, že vás někdo viděl, chválil, obdivoval. A už tou větou si de facto potvrzujete, že se tomu tak skutečně stalo. 

Pozor ale, v očích jiných možná budete vypadat skvěle, opakováním lži sobě samému nezajistíte, aby se vaše vysněné cíle opravdu naplnily. Jak tvrdí Ussain Bolt: „Chvíli v životě jsem měl období, kdy mi nešlo zlepšovat se. Ale přijímal jsem to jako fakt. Protože kdybych hledal důvody, kdo za to může, případněš se tvářil, že pokles výkonnosti nevidím, dnes nikdy bych se nedostal do skvělé formy. Pokud chce sportovec dosáhnout na vrchol, musí k sobě být upřímný a překonávat sám sebe. Svoje limity. A nejen slovně, ale fakticky na tréninkovém ovále.“

Fyzioterapeut Rychnovský: Fyzická bolest může vzniknout i kvůli napětí a stresu

Komplexní léčba sportovců je jeho cílem. Při svých léčebných sezeních se tedy nesoustředí výhradně na místo bolesti, ale blíží se k němu ze ...

Přesně na to myslete, až budete chtít „pravdivým“ příběhem podložit „pravdivá“ čísla definující váš dokonalý výkon. Pochvalou sukně, kabelky či šíleného účesu nikomu neuškodíte, když si budete lhát do kapsy o svých sportovních výkonech, dojedete na to nakonec vy sami.