Že obézní lidé při sportu fňukají? Není divu, každé kilo navíc způsobuje více bolesti

Obezita způsobuje i větší vnímání bolesti | Foto: Shutterstock.com

V zásadě je to jednoduché. Lidé s nadváhou podle průzkumů vědců z Massachusettské univerzity hůř snášejí bolest než ti, kteří nadváhou netrpí. Opravdu se chcete trápit kvůli pár kilogramům, které nosíte navíc?

Výzkumy ukazují, že jakmile se sportu věnují lidé s nadváhou, třeba i proto, že původní myšlenkou a motivací je zhubnout, najednou zjišťují, že jsou náchylnější na úrazy, které se déle hojí, a pokud si zvolí nevhodný typ sportu, trápí se i tím, že je dlouhodobě bolí svaly, klouby i další namáhané části těla. Dlouhodobým výzkumem tedy bylo zjištěno, že existuje přímá úměra mezi nadváhou, objemem tuku v těle a tím, jak lidé vnímají bolest. Ti, kdo sportují pravidelně, se často taktéž zraní, přesto ale dál sportují, nehledají útočiště u lékaře, zkrátka svůj úraz rozchodí. Ostatní, kteří se věnují sportu sporadicky, naopak věnují dlouhou dobu vnímání bolesti, léčbě i rekonvalescenci. Každý kilogram nakonec rozhoduje o tom, jak budete vnímat bolest, a jak ji budete eliminovat.

Je možné, že se právě o tomto poměru a riziku váš lékař nezmínil, ale jedno je jisté, lidem se doporučuje jíst zdravě, vyváženě sportovat a vybírat si pohyb, který je vhodný pro celkovou konstituci člověka. Je jasné, že pokud člověk s nadváhou zvolí jako vhodný sport běh, koleduje si o pořádný průšvih. Bolestivé záněty šlach a svalů a další komplikace.

Jestliže tedy máte nadváhu a chcete zhubnout, nejdřív je nezbytné, abyste se nechali zvážit a probrali své realistické možnosti. Jestliže se budete chovat upřímně, pak je jasné, že vás nebude bolet tělo tolik, jako byste před sebou tajili vše, co vás trápí.

Když zhubnete, budete se cítit mnohem lépe a nebudete tolik trpět bolestí / Foto: Shuttestock.com

Dále odborníci tvrdí, že na vnímání bolesti lidí s nadváhou se podepisuje také psychika. Oni v zásadě moc sportovat nechtějí, a to z nejrůznějších důvodů. Stydí se, bojí se ukázat ve sportovním, že se jim ostatní lidé budou smát.

Mít nadváhu může mít signifikantní dopad na to, jak vnímáte bolest. Každý kilogram váhy navíc má vliv na fungování pohybového aparátu těla, například nadměrně zatěžuje kolena, svalové pletence v nohách, zádech i dalších oblastech. Nadváha vede člověka totiž k tomu, aby si ulevoval při každém pohybu, a nenese pak své tělo rovně, ale křiví ho. Což vede k tomu, že potřebuje kompenzační cviky, ale ty nedělá, protože jsou při jednostranné zátěži poměrně bolestivé. Studie doporučují, aby si každý člověk s nadváhou uvědomil, jak každý kilogram nadváhy zvyšuje tlak na jeho kolena a další části těla. Například pro lidi s artritidou může být nadváha bolestivým problémem. Jakmile daný člověk začne hubnout, tlak na kolena mizí a bolest se snižuje. Jednoduchá matematika, kterou by měl mít na paměti každý, kdo se rozhoduje, jestli si další chlebíček dá, nebo ne.

Stejné obtíže mohou způsobovat problémy i při jiných diagnózách. Například fybromaligie je při nadváze velmi obtížnou a bolestivou záležitostí. A ke zlepšení stavu dochází – po zhubnutí. Stejně tak je to s migrenickými stavy. Migrénami totiž trpí častěji ti, kdo trpí nadváhou, než ti, kdo se snaží stravovat střídmě. K tomuto tvrzení je třeba dodat, že je problematická nadměrná konzumace cukru, který je spouštěčem migrény, a máte jasno.

V neposlední řadě bylo zjištěno, že bolesti kolen ustoupily po snížení nadváhy až u osmdesáti procent zkoumaných žen.

S mizícími kily zmizí i bolest při sportu / Foto: Shutterstock.com

Přemýšlíte o tom, jak se začít hýbat a shodit nějaký ten kilogram? Pak gratulujeme, je to jistě správné rozhodnutí. Na druhou stranu je fakt, že je třeba mít na paměti, že právě hubnutí z nadváhy k váze normální je bolestivý a dlouhodobý proces, a bylo by dobré zvolit odborníka, který vám s pozvolným úbytkem hmotnosti poradí.

A co dělat pro to, aby cesta k cíli byla lehčí?

  1. Vizualizujte si úspěch. Třeba pětikilometrový běh bez bolesti. Skvělá představa, že?
  2. Zeptejte se lékaře, jak na věc. Nenechávejte rozhodnutí na sobě, zvažte všechna rizika a k běžné váze by vás měl dovést odborník.
  3. Nevíte si rady se cvičením? V každém fitku najdete trenéra, který se specializuje na lidi s nadváhou. Nechejte si poradit od něj.
  4. Slavte každý malý krok. Každý kilogram se počítá, takže slavte, užívejte si úspěch. Ten totiž skvěle motivuje.
  5. Až se vám konečně podaří sportovat bez bolesti, máte vyhráno. Gratulujeme. S rodinou oslavte návrat k bezbolestnému životu a jděte svým drahým příkladem. Nechcete přece, aby jednou řešili stejné problémy jako vy.