Imunitu lze vytrénovat tak, abyste předešli nemocem a oslabení organismu

Posilte imunitu a připravte se na možné útoky nemocí. | Foto: shutterstock.com

V podzimních dnech plných stresu z koronavirové krize se vám jistě budou hodit doporučení odborníků, jak aktivovat svůj imunitní systém. Třeba profesionální i rekreační sportovci by určitě měli vědět, a rozumět tomu, jak důležitý je pro fungování jejich těla.

Stejně jako lidé, kteří sice moc nesportují, ale velice často se vyskytují ve společnosti, v MHD, musí být v kontaktu s dalšími osobami a „vypnutí“ republiky pro ně není stopkou. Ani doporučením, posadit se na pohovku a sledovat nekonečné seriály, ale spíš indikátorem toho, že je třeba začít makat. Co ale dělat, aby se ze stresu i nezvyklého způsobu života jednomu nezhroutil organismus? 

Imunita je tím, co udává další podmínky organismu. Jak bude fungovat, zda se zhroutí z přemíry povinností, jestli zvládne organismus zabojovat s případnými viry, míhajícími se kolem něj. Imunitní systém je přirozenou bariérou organismu mezi vnějším a vnitřním prostředím těla. Díky jeho fungování nedochází k napadení buněčného systému organismu, a tělo i nadále funguje optimálně. Naopak, v případě, že obrana proti vnějším vlivům funkční není, může dojít nejen k nákaze jedné, ale také k jejímu řetězení, což vede k dalším komplikacím. Sportovci a zdravě žijící lidé vědí, že právě životní styl je jedním z mechanismů, který posilují obranyschopnost organismu. Tělu zdraví a energii dodává nejen pohyb, ale také strava, spánkový režim, schopnost nakládat se stresem. 

Kam zamířit pro posílení imunity? I v létě je překvapivě vhodná sauna

Sauna v létě? Možná vám to zní šíleně, že venku padáte horkem a to, že byste zamířili do sauny, si neumíte ani představit. Spíš byste raději ...

Jak tedy poměrně jednoduchým režimem a opatřeními předcházet nemocem a oslabení organismu?  

Hlavním způsobem, jak mu předejít, je pravidelné cvičení. Hýbejte se a podporujte tak imunitní systém. Je pravdou, že byste měli workoutem produkovat zdravé stimuly, které fungují jako stěna proti případným vnějším vlivům. Toto je dáno především tím, že krevní buňky a jejich posílení jsou primární obranou proti imunitní nerovnováze. Trénink tak může zlepšit frekvenci a sílu imunitní odpovědi proti patogenům a virům. Samozřejmě to neznamená, že byste měli neustále jen cvičit, na druhou stranu denně alespoň třicet minut byste se aktivně hýbat měli. Pokud si budete nakládat víc a vaše tělo není zvyklé, můžete si organismus paradoxně oslabit. Jestliže tedy udržujete svůj systém cvičení i relaxu v rovnováze, nehrozí vám oslabení a následně nemoc ani z jednoho důvodu. 

Ilustrační foto. (zdroj: shutterstock.com)

Imunitní systém potřebuje pro svoje správné fungování také výživu. Zapomeňte na cukry, slazené limonády, nechejte si výživovým poradcem doporučit způsob stravování, který povede k tomu, že se budete cítit zdravě. Taktéž, pokud se v podzimních měsících chcete poprat s viry a připravit na tento souboj svoje tělo, zapomeňte na konzumaci alkoholu, kouření, fastfoodové pokrmy, slazené alko i nealko drinky. Dbejte na pravidelný přísun ovoce a zeleniny, dopřávejte si svačinky těsně před usnutím a nevynechávejte z jídelníčku antioxidanty a probiotika, prebiotika. 

Vědci stále intenzivně pracují na tom, aby odhalili přesné fungování imunitního systému. Docházejí k poznatku, že je třeba aktivovat specifické buňky v těle, které udržují organismus ve skvělé kondici. Proto je také nezbytné sledovat průběžně nová a nová doporučení imunologů, protože jen díky nim budete vědět co dělat, aby byl imunitní systém silnější.

Strašák covid-19 u plných talířů aneb Je dobré být teď sobcem

Podle posledních tabulek vydaných těmi, kdo by měli pečovat o naše zdraví (a opsaných z Texasu), bychom se neměli vídat s lidmi v restauracích a ...

Minimalizujte psychický a emocionální stres. Právě ten je totiž jedním ze spouštěčů neadekvátních imunitních reakcí, případně oslabení celého organismu. Snažte se třeba meditovat, dodržovat své zdravé životní návyky, sociální interakci, vycházejte na procházky do přírody. Je rovněž důležité v denním pravidelném rytmu dodržovat relaxační techniky a odpočívat. Stresu se nevyhnete, ale měli byste přesně vědět, co vám pomáhá se zase zklidnit. 

V neposlední řadě imunitní systém potřebuje dostatek spánku. Nezkracujte si čas na tuto aktivitu, během které regeneruje celé vaše tělo, ani o minutu. Právě nedostatek spánku totiž může být jedním z hlavních příčin oslabení organismu. Pokud budete tělu dopřávat alespoň sedm hodin spánku denně, uvidíte, že se vám nemoci budou zdaleka vyhýbat. 

Ilustrační foto. (zdroj: shutterstock.com)

Imunitní systém je neustále v první linii. Bojuje se záškodníky, o kterých vy nemáte ani tušení. Pokud je to alespoň trochu možné, věnujte mu pozornost tím, že budete zdravě žít, dodržovat hygienická pravidla a dělat jen taková rozhodnutí, která povedou k vašemu zdraví. Právě silné organismy se totiž nemusí obávat budoucnosti.