Jóga jako terapie těla i duše. Dnes extrémně důležitá

Ilustrační foto | Foto: Shutterstock

Že je jóga starodávnou formou cvičení a meditace, je známý fakt. A už na tom příliš nemění to, zda se její vznik datuje někdy okolo půl století před naším letopočtem, jak tomu bylo dříve, nebo dokonce tři tisíce let před Kristem. V dnešní obtížné době je o to důležitější, protože si ji můžete zacvičit i doma, například podle online kurzů.

Jak už jsme na těchto stránkách psali, jóga je jednoznačně moderní trend. A paleta nabízených způsobů a stylů je skutečně pestrobarevná, pro každého je tu něco. My se dnes ale zaměříme na typ jógy, který je určen prakticky pro každého.

Jóga totiž zdaleka není výsadou těch, kteří jsou schopni ohnout svoje tělo do nejsložitějších pozic a nejlépe se odreagují ve stoji na hlavě. Jedním z hlavních cílů jógy má být schopnost poznat svoje tělo i duši a najít s nimi souznění. A pro to rozhodně není podmínkou, že musí být člověk naprosto zdravý, mladý nebo extrémně ohebný.

Ideálním příkladem „jógy pro každého“ je fyzioterapeutická jóga. Když bychom to zjednodušili, jde o cvičení založené na principu aplikování fyzioterapeutických konceptů do jógové praxe. Jejími hlavními znaky jsou pomalejší tempo a klidná atmosféra, přičemž důraz je kladen především na správné technické provedení jednotlivých cviků.

„Fyzioterapeutická jóga se vyznačuje respektem k tomu, jak naše tělo funguje. Dbá se při ní na stabilizaci segmentů vůči sobě, tedy na aktivitu hlubokého stabilizačního systému. A vždy se vychází ze znalostí pohybových struktur těla. Fyzioterapeutickou jógu bych rozhodně doporučila každému, kdo se zajímá o zdravý pohyb, ale zároveň mu nevyhovují klasické typy jógy. Tedy ho z ní například bolí bedra, kyčle a podobně,“ přibližuje výhody Dana Čechmanová, lektorka a majitelka brněnského studia Punk Jóga.

Dana Čechmanová

Při cvičení fyzioterapeutické jógy se velká pozornost soustředí na nácvik opory pro stabilitu a centraci kloubů. Celkově jsou pak většinou středobodem zájmu dysfunkční části těla, které potřebují zlepšit svou funkčnost. Ale samozřejmě nechybí ani práce s dechem. Zklidní se mysl, člověk rozvíjí senzitivitu vůči sobě a následně i ostatním.

„Tato forma jógy není nijak omezena věkem, je určena opravdu téměř pro všechny. A to by mělo být cílem jógy. Tedy přivést lidi ke zdravému pohybu, k péči o vlastní tělo i duši. Neznám mnoho lepších způsobů, jak bojovat proti stresu, který je jedním z nejvíc negativních faktorů dnešní doby. Jen je i u jógy potřeba používat selský rozum, vyhledávat si informace, dbát na kvalitu a nenechat se zatáhnout do cvičení, které našemu tělu může naopak uškodit. Jóga je úžasná, ale je třeba ji dělat s povědomím o tom, jaká je fyziologie a kineziologie našeho těla,“ dodává Dana Čechmanová, která se zabývá studiem funkčního pohybu a její kurz jste mohli navštívit třeba během letního Healing Festivalu v Brně.