Deset rad, jak zvítězit nad emocionálním přejídáním

Ilustrační foto | Foto: pxhere.com

Možná si to nepřipouštíte, ale právě tenhle problém může být stopkou, která vám brání ve zdravém životním stylu. Psychika je potvora a okamžiky, ve kterých problémy zajídáte, přicházejí častěji, než si myslíte. Jenže s plným břichem se člověk do fitka nevydá, že. Jak ze začarovaného kruhu? 

Jíst musíme proto, abychom žili. Ale když najdeme zalíbení v přejídání se, protože právě přehršel jídla utlumuje naše emoce, jsme na nejlepší cestě k pořádným problémům. Tabulka čokolády sice pomůže s vylepšením nálady, rozhodně ale není motivátorem pro výběh, dojití do fitka. Emoce pracují tak, že když už začnete jíst špatně, lidově řečeno „prasit“, nechce se vám dělat nic zdravého a v konzumaci pokračujete. A večer přemýšlíte, kdo tu lednici zase vyjedl. 

Vliv rodičů na obezitu dětí je enormní. Na co si dát pozor?

Pokud si myslíte, že dětské špíčky jsou roztomilé a že z nich děti časem vyrostou, dost se pletete. Jakmile totiž dítě získá nesprávné stravovací ...

Emocionálním přejídáním v jakékoliv podobě trpí více než polovina dotázaných v projektu serveru webmd.com. Nejčastěji se účastníci výzkumu přejídají třikrát týdně a nejčastějším důvodem, spouštěčem takového konání, chcete li, je stres v práci a ve vztazích. Vypadá to jednoduše. Změňte práci, vyměňte partnera a s přejídáním problém mít nebudete. Jenže to není tak snadné, jak se na první pohled zdá. Zkuste raději mentální změnu, která už nebude vycházet z vašeho nevědomého pocitu, že sladká chuť za vás vyřeší všechny problémy. Nevyřeší, i když bude v podobě vaší nejmilovanější zmrzliny. A co zaručené zabírá? Tady jsou naše tipy: 

  1. Proto, abyste se s tímto problémem poprali, k sobě musíte být upřímní. Definujte, kdy se přejídáte a snažte se vyhnout právě okamžikům a situacím, které mají první nevědomé otevření lednice na svědomí. Je to komentář kolegy, nechuť jít si zacvičit, výtka partnera, že se vám kolem břicha rýsuje další pneumatika? Zkuste se vyhnout podobným invektivám a zastavte podobné komentáře na svou adresu dřív, než vás začnou trápit. 
  2. Jestliže se chcete zorientovat v tom, kdy, co a v jakém množství jíte, pište si deník. Snědeného jídla. Věřte, že až uvidíte černé na bílém množství toho, co zvládnete sníst za jediné odpoledne, přejde vás chuť. 
  3. Než si pochutnáte na první kostičce čokolády, ověřte si, že máte opravdu hlad. Pokud ne, jedná se o emoci, kterou chcete zajíst. A spustit kolotoč přejídání se. 
  4. Problém, který máte, je vážnější, než se zdá. Potřebujete pomoc. Třeba v podobě přítele na telefonu. Dohodněte se tedy s někým a v okamžiku, kdy vás přepadne nutkavá touha jíst, aniž byste měli hlad, volejte mu. Bavte se o životě, o svých pocitech… Jídlo tím odsunete na vedlejší kolej. 
  5. Lidé pohrdají těmi, kdo si fotí jídlo na sociální sítě. Vy to dělejte. Díky tomu se budete soustředit na to, co jíte a v jaké formě. A sáčky s chipsy jistě fotogenické nejsou. A jestli se vám nebude chtít jídlo si naservírovat a vyfotit, nemáte opravdu hlad. 
  6. Obecně platí, že co nemáte doma, nesníte. Takže nakupujte přiměřeně svým potřebám a nikdy ne hladoví nebo ve stresu. 
  7. Máte chuť na chipsy? Dejte si ty zeleninové. Opravdu toužíte po slané chuti? Připravte si steak. Jídlo je vždy možností volby. Vybírejte si zdravé varianty. Mimo jiné jsou náročnější na přípravu, takže na konci chystání krásného talíře zjistíte, že už třeba vlčí hlad nemáte. Emoce si totiž zklidníte.
  8. Nebuďte na sebe zlí. Když se jednou nepovede odolat, nemá cenu se kvůli tomu týrat, že jste slaboch. Nepodlehnete jindy. 
  9. Meditujte. Soustřeďte se na svou mysl, na to co prožíváte a ne na poslední sáček brambůrek ve spižírně. Čím víc se budete věnovat své duši, tím méně vás bude zajímat jídlo. 
  10. Hýbejte se pravidelně. Jakmile si totiž naplánujete tréninky, nebudete se moci přejídat. Ani před ním, ani po něm. Váš výkon ani regenerace by za nic nestály. Proto se věnujte časovému harmonogramu a plánujte si dny tak, aby se v nich neobjevil prostor pro přejídání se. 

Komentáře